سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
منوی اصلی
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
-->
پیوندهای روزانه
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 189645
تعداد کل یاد داشت ها : 161
آخرین بازدید : 103/2/7    ساعت : 4:18 ع

دانلود






      

نظریه های مربوط به دولت و حکومت

سما حمزه لوی

 

 مفهوم و ماهیت دولت (State)به عنوان متعالی ترین وتکامل یافته ترین نهاد سیاسی در جامعه ی بشری از ابعاد مختلف تاریخی، فلسفی، جامعه شناختی، سیاسی و حقوقی مورد بررسی و مطالعه واقع شده است. دسته قابل توجهی از تئوریهای مربوط به دولت ناظر به چگونگی پیدایش دولت یا نظریه های مربوط به خاستگاه دولت است. این دیدگاهها از قضا در عین تاریخی بودن جوهری اخلاقی نیز دارند، زیرا عامل زور یا جبر، رضایت یا پذیرش، اطاعت یا تسلیم و مانند آن را مورد ملاحظه قرار می دهند.دولت در بستر تاریخ پرفراز و نشیب بشری مراحل گوناگونی را تجربه و پشت سر گذاشته است. دولت به مفهومی که امروزه به اذهان متبادر می شود مولود تکامل جامعه انسانی است. اجتماع بشری به حکم طبیعت یا ضرورت، امری است اجتناب ناپذیر. به تعبیر ارسطو انسان طبیعتاً حیوانی اجتماعیست.

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی کشور آذربایجان

سلما اعتباری

منبع: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

 

دستورالعمل‌های‌ کلی‌ سیاست‌ فرهنگی

 در طول‌ قرن‌ گذشته‌ کشور آذربایجان‌ تعداد زیادی‌ از وقایع‌ غیرعادی‌ را تجربه‌ نموده‌ است‌. از جمله‌ این‌ وقایع‌ می‌توان‌ به‌ اعمال‌ تغییرات‌ در نوع‌ حکومت‌ سیاسی‌ کشور، جنبش‌ آزادیبخش‌ ملّی‌، جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ و جنگ‌های‌ منطقه‌ای‌ اشاره‌ نمود.

 در تاریخ‌ 28 می‌ 1918، شورای‌ ملی‌ آذربایجان‌ بیانیه‌ استقلال‌ کشور را به‌ تصویب‌ رسانده‌ و آن را با عنوان‌ جمهوری‌ دموکراتیک‌ آذربایجان‌  (ADR )  اعلام‌ نمود. دو سال‌ بعد ،کشور آذربایجان‌ تحت‌ سلطه‌ رژیم‌ کمونیستی‌ اتحاد جماهیر شوروی‌ قرار گرفت‌. که‌ این‌ سلطه‌ مدت‌ 70 سال‌ به‌ طول‌ انجامید. در سال‌ 1991 و با سقوط‌ اتحاد جماهیر شوروی‌ و با جریان‌ افتادن‌ جنبش‌ آزادیبخش‌ ملی‌ لوایح‌، قانون‌ اساسی‌ کشور در خصوص‌ استقلال‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ به‌ تصویب‌ رسیده‌ و کشور آذربایجان‌ در حوزه‌ بین‌المللی‌ به‌ عنوان‌ کشوری‌ مستقل‌ شناخته‌ شد.

تمامی‌ این‌ حقایق‌ نه‌ تنها بخشی‌ از تاریخچه‌ سیاسی‌ کشور می‌باشند بلکه‌ پارامترهای‌ مهمی‌ در جهت‌ درک‌ توسعه‌ سیاست‌ فرهنگی‌ کشور محسوب‌ می‌گردند. در نیمه‌ اول‌ دهه‌ 1900، سیاستهای‌ رسمی‌ که‌ از سوی‌ دستگاههای‌ آرمان‌گرای‌ کشور، اتخاذ گردید به‌ صورت‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ سعی‌ در شورایی‌ نمودن‌ تدریجی‌ هویّت‌ ملی‌ کشور و تحت‌ نفوذ درآوردن‌ آگاهی‌ ملی‌ داشت‌.

ادامه مطلب...




      

موضوع تحقیق: فرایند تصمیم گیری مراکز فرهنگی در ایران معاصر

نام درس: دولت و فرهنگ

رشته تحصیلی: مدیریت امور فرهنگی

نام استاد : استاد مومنی

نام محققان :

معصومه نورمحمدی

پیمانه طهرانی جاوید

معصومه ئیل درم

 

     بسم الله الرحمن الرحیم

فرآیندهای تصمیم گیری در مراکز فرهنگی در ایران معاصر

 

          یکی از اساسی ترین فعالیتها در سازمانها گرفتن تصمیمات می باشد. که این تصمیمات ممکن است جهت راهبردی سازمان و یا صرفاً با فعالیتهای روزانه کارکنان سرو کار داشته باشد این تصمیمات ممکن است بعد از ماهها جمع آوری اطلاعات و تبادل نظر و یا اینکه بدون هیچ توجه و بررسی در یک لحظه گرفته شوند . یا به تنهائی توسط افراد و یا در گروهها اتخاذ شوند . تصمیمات در سطح کارایی شان با هم تفاوت خواهند داشت .

تصمیم یک عمل ذهنی است که انجام دادن یا ندادن کاری از آن نتیجه میشود و به معنای قصد برای انجام دادن یا ندادن کاری آمده است.

ادامه مطلب...




      

نظریه ها و مکاتب سیاست

زهرا سادات قاسمی

 

چندین تعریف از نظام سیاسی وجود دارد  :

-     نظام سیاسی، مجموعه کاملی از نهاد ها، گروه های ذی نفع (از قبیل احزاب سیاسی، اتحادیه های تجاری و گروه های رای دهی) و ارتباطات میان آن نهاد ها و قواعد و نرم های سیاسی است که عملکرد های آنها را اداره می کند. (برای مثال قواعدی چون قانون اساسیو قانون انتخابات(

-          یک نظام سیاسی از مجموعه ای از گروه های اجتماعی تشکیل شده است که دارای قدرت می باشند.

-     یک نظام سیاسی، نظامی است که ضرورتا دارای دو مشخصه است: مجموعه از از اجزای مستقل که دارای مرز هایی با یکدیگر هستند و هر یک در محیطی که ایجاد شده است، مشغول فعالیت می باشند.

-     نظام سیاسی مفهومی است که از لحاظ نظری به روشی از حکومت اطلاق می شود که به سیاست گذاری و سازماندهی کردن بیشتر آنان در تشکیلات خود می پردازد.

-     یک نظام سیاسی که حفظ نظم و یکپارچگی را در جامعه تضمین می کند و در عین حال باعث می شود که برخی نهاد های دیگر نیز نارضایتی ها و شکایت های خویش را در این دوره از حیات اجتماعی مطرح کنند.

شباهت ها بین نظام های سیاسی:

ادامه مطلب...




      

آشنایی با نظام های مختلف سیاسی

سمیرا بهرامی

 

اصطلاح سوسیالیسم: به معنای جامع گرایی و جامعه باروری است.ریشه فرانسوی آن سوسیا به معنای اجتماع است و ریشه لاتینی آن به معنای شریک و همراه است و دارای معنای بسیاری است مثل دموکراسی و آزادی.بعضی آن را برابری و دادگری می دانند ولی آمریکایی ها آن مصادره اموال خصوصی و کنترل شدید زندگی خصوصی افراد از سوی دولت می دانند.ولی جامع ترین تعریف آن عبارتند از: یک نظام اقتصادی سیاسی که در آن دولت بطور مستقیم از راه برنامه ریزی،ابزارهای تولید را کنترل می کند و مالک قانونی آن است و هدفش هم تولید کالا و خدمات مورد نیاز است در جامعه و در کل در صدد ایجاد جامعه مساوات طلب هستند و دارای 3 اصل می باشد.

1)اصل جامعه باروری(گرایی): مهمترین اصل مشترک در بین احزاب سوسیالیستی است.یعنی اینکه جامعه را به فرد ترجیح  می دهد و سود جمعی را به سود فردی ترجیح می دهند و بر ضد مالکیت خصوصی و سرمایه داری است و بر خلاف لیبرالیسم اقتصادی و کاپیتالیسم است

 

2)اصل برابری: یکی از اصول مهم سوسیالیستی است،آنها مالکیت خصوصی ابزار تولید را سرچشمه تمام فسادها میدانند

 

3)فرا ملیّتی: آنها دارای تفکراتی فرا ملیّتی و تمایلات انسان گرایانه دارند و ادعای کوشش و مبارزه برای آزادی تمام انسان ها را دارند

 

نظر اسلام: اسلام بر مالکیت خصوصی،اقتصاد آزاد و مبارزه با نا برابری را در مسائل اقتصادی سیاسی بسیارمهم می داند اسلام مالکیت خصوصی را مشروع می داند و بر اقتصاد آزاد تاکید دارد و موجب تولید و رقابت بهتر می شود ولی از طرفی قوانینی را وضع کرده که مانع تراکم ثروت در بین گروه خاصی از افراد می شود مثل ربا،ابتکار اموال و ..... و دولت را موظف می کند که بازار را کنترل کند و احکامی مثل خمس و ذکات و.......را وضع کرده.

ادامه مطلب...




      

خانمها (فهیمه رحیم طایفه و سمیه رفیعی)

سیاست فرهنگی استرالیا

 

مقدمه

از کشور استرالیا اغلب به عنوان بزرگترین جزیرة جهان (یا کوچکترین قارة جهان) یاد می شود. مساحت این کشور بالغ 848/686/7 کیلومتر مربع میباشد. کشور استرالیا از غرب با اقیانوس هند، از شرق با اقیانوس آرام، از جنوب با اقیانوس جنوبی و از شمال با مناطق تامور، آرافدرا و دریای کورال هم مرز است.

اکثر مناطق کشور به ویژه نواحی مرکزی به علت وجود صحرای بزرگ شن، صحرای گیسبون و صحرای ویکتوریا خالی از سکنه میباشد. طبق آخرین آمار بدست آمده در سال 1996 جمعیت این کشور تقریباً بر 18 میلیون نفر بالغ میگردد. بیشتر جمعیت کشور در شهرهای ساحلی متمرکز بوده و تراکم متوسط جمعیت در هر کیلومتر 2 نفر است. حداقل 75 درصد جمعیت کشور را انگلیسیها تشکیل میدهند یعنی تقریباً هر شخص انگلیسی یک خویشاوند و یا دوست خانوادگی در استرالیا دارد. علاوه بر انگلیسیها، سایر ملیتهای اروپایی و غیراروپایی درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند از اینرو وجود ملیتهای مختلف سبب ایجاد نژادهای زنده، پویا و آمیختگی و تنوع فرهنگی در کشور استرالیا گردیده است. مردم استرالیا هر ساله در روز 26 ژانویه جهت یادآوری پایه ریزی اولین مستعمره بوتانی بای در سال 1788 این روز ملّی را جشن میگیرند. کشور استرالیا دارای حکومت فدرالی بوده و از تعداد 6 ایالت تحت عناوین وسترن، تاسمانیا، ویکتوریا، نیوساوثولز، کوئینزلند و قلمرو شمالی و قلمرو Australian capital  تشکیل یافته است.

 

» دستورالعمل های کلی سیاست فرهنگی

ادامه مطلب...




      

خانمها (مولود عالی رای و پروانه سیاوشی)

سیاست فرهنگی کشور ایتالیا


ایتالیا کشوری مدیترانه ای است که در جنوب اروپا واقع گردیده است. جمعیت آن 5/57 میلیون نفر است که 67 درصد در حومه شهرها زندگی می کنند و 98 درصد آنها مذهب کاتولیک دارند.

تشکیلات فرهنگی ایتالیا بر چندگرایی نهادهای مرتبط استوار گردیده است.

مدیریت بر امورفرهنگی به گونه ای است که کلیه نهادهای مرتبط با تشکیلات موازی در اموراداری این مهم را انجام می دهند. وطبق مدل اجرایی دولت کشور را طوری تقسیم کردند که تمامی آنها نه تنها در اداره امور اقتصادی و اجتماعی بلکه در امور فرهنگی نیز دخالت دارند. امور فرهنگی و پروژه های مرتبط به آن توسط چندین نهاد و در سطوح مختلف انجام می گیرند.

مدل اجرایی دولت : 20 ناحیه – 92 استان – 800 شهرداری

دستور العمل های کلی سیاست فرهنگی

ادامه مطلب...




      

فرهنگ و هنر آمریکا

شهرام مهدوی ایمن آبادی --کاشانی

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

 رقص باله در شهر دنور، کلرادو

قرن بیستم میلادی قرنی بود که در آن هنرمندان آمریکا از زنجیر قیود و سنت‌های دنیای قدیم خود را آزاد کرده و با خلاقیت خود شاخه‌های فرهنگی و هنری را در جهات جدیدی به شکوفایی رساندند.

موسیقی، فیلم، تئاتر، رقص، و دیگر نمونه‌های توصیف هنری امروزه توسط هنرمندان آمریکایی متحول گشته‌اند. احیای موسیقی به شیوه جدید، الگوهای نو در هنر رقص، درام با ریشه‌های سرزمین‌های بومی آمریکا، فیلم سازی مستقل در پهنای این سرزمین، جهانی شدن هنرهای نمایشی، همه و همه قسمتی از صحنه? هنر معاصر در ایالات متحده آمریکا هستند.

اما ریشه و اصل این جوشش خلاق آمیز را شاید بتوان بقول دانا گیووا شاعر و رئیس کنونی سازمان ملی پشتوانه هنرهای آمریکا (به انگلیسی: National Endowment for the Arts)‏ در این اصل یافت:

ادامه مطلب...




      

بنام خدا

دانشگاه علمی کاربردی واحد11     

کارشناسی مدیریت فرهنگی – پودمان4      

دولت و فرهنگ – استاد مومنی      

تحقیق   ملیحه ایروانی

 

معنی و مفهوم دموکراسی

 «دموکراسی» واژه ای یونانی است که از واژه دمو (به معنی مردم ) و کراتوس (به معنی حکومت ) است .» دموکراسی یکی از گونه های ممکن حکومت است که در آن بر خلاف حکومت های پادشاهی و اشرافی که حکومت در دست یک یا چند کس ، بلکه حکومت از آن همگان است یا به بیان دقیق تر ، اکثریت  یا حکومت بوسیله مردم .

پس واژه دموکراسی تاریخچه ای طولانی دارد و تقریبا‍ همواره در تعریف نوعی از حکومت به کار رفته است که در آن قدرت سیاسی در اختیار اکثریت قرار دارد . این نوع حکومت درست در  نقطه مقابل حکومت هایی است که در آنها یا یک فرد حاکمیت را در دست دارد مانند حکومت های پادشاهی یا استبدادی یا اینکه قدرت سیاسی در اختیار عده قلیلی است مانند حکومت اشرافی

از بین تعاریف دموکراسی که مکرر نقل میشود ،می توان به این عبارت مشهور از «آبراهام لینکن»اشاره کرد :« (دموکراسی یعنی) حکومت مردم، از سوی مردم و برای مردم»

ادامه مطلب...




      
   1   2   3   4      >