سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
منوی اصلی
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
-->
پیوندهای روزانه
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 17
کل بازدید : 189762
تعداد کل یاد داشت ها : 161
آخرین بازدید : 103/2/17    ساعت : 11:50 ع

نظام های سیاسی

رقیه قوانلو - الهام محبی

 

تعریف نظام سیاسی :

مجموعه ی کاملی  ار نهاد ها ، گرو های ذی نفع، ارتباطات میان آنها و قواعد و فرم های سیاسی که عملکرد آنها را اداره می کند

اشکال انسان شناسی نظام های سیاسی : 1- متمرکز :     1 - عشیره

                                                                            2- کشور

                                                        2- نا متمرکز :  

                                                                           1- باند

                                                                           2- قبیله       

تعریف باند: گروهای کوچک  قومی که بزرگتر از یک طایفه  نیستند . اگر عمده ی کمی از آن خارج شوند ممکن است از بین برود .

ادامه مطلب...




      

سیاست فرهنگی ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی

فاطمه پیروزنژاد - اعظم ملکان فرد - شهره فلاحتی

 

سیاستگذاری فرهنگی شامل اصول، اهداف و راهبردهای کلی و عملیاتی شده‌ای است که به نوع عملکرد یک نهاد اجتماعی و گاه جامعه‌ای حاکم باشد. به این معنا که مجموعه‌ای نظام یافته از اهداف طولانی مدت را برای آنها تبیین و تعریف می‌نماید و این شامل ابزارهای وصول به آن اهداف نیز می‌باشد که در واقع نوعی توافق رسمی میان مسئولان و مدیران با برنامه‌هایشان به منظور تسهیل در تحقق و دسترسی به آن اهداف.

در این میان جهانی شدن به دلیل تغییراتی که در سطوح گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کند برای سیاست فرهنگی کشور ما هم محدودیت آخرین است و هم فرصت ساز! نقش دولت‌ها در این سیاستگذاری و تلاش آن‌ها برای حفظ، گسترش و تقویت فرهنگ ملی‌شان تحت تأثیر همین جهانی شدن قرار دارد؛ این مهم در پاره‌ای موارد دست نیافتنی می‌نماید و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی جنبه تجاری به خود گرفته‌اند! بر همین اساس برای بررسی وضعیت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی در ایران، باید آن را به دوره‌های مشخصی تقسیم کرد:

این تقسیم‌بندی می‌تواند شامل:

ادامه مطلب...




      

علم سیاست و مکاتب سیاسی (قسمت دوم) 

استاد: جناب دکتر مومنی

 گروه :رمضانی- مغربیان

 

تعریف علم سیاست:                                      

1-علم سیاست بخشی از علوم اجتماعی است که با مطالعه دولت، حکومت و سیاست در ارتباط است. ارسطو این علم را به عنوان مطالعه حکومت تعریف می‌کند.

2-به دانشی که در باره بنیاد های دولت و اصول حکومت به بحث و بررسی می پردازد علم سیاست گفته می شود.

3- علم سیاست رشته ای از آگاهی اجتماعی است که وظیفه آن شناخت منظم اصول و قواعد حاکم بر روابط سیاسی میان نیروهای اجتماعی در داخل یک کشور و روابط میان دولت ها در عرصه بین المللی است.

-علم سیاست با رشته‌های دیگر هم تداخل دارد؛ من جمله، اقتصاد، حقوق، روان‌شناسی، تاریخ، مردم شناسی، حقوق اداری، سیاست عمومی، سیاست ملی، ارتباطات بین‌الملل، سیاست تطبیقی، جامعه‌شناسی، موسسات سیاسی و نظریه‌های سیاسی. گرچه قرن نوزدهم را زمان تدوین تمام شاخه‌های علوم اجتماعی می‌دانند، اما علم سیاست ریشه‌هایی در دوران باستان دارد؛ در واقع، این علم تقریبا 2500 سال پیش توسط کارهای افلاطون و ارسطو سازمان یافت.

علم سیاست معمولا خود به سه زیر شاخه متمایز تقسیم می‌شود که در مجموع این علم را تشکیل می‌دهند:

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی فرانسه

فاطمه سیادی - فاطمه پور اکبری

 

بررسی نظری سیاست فرهنگی دردو مرحله پیاپی و مکمل همدیگر بعمل می‌آید :در مرحله نخست تحلیل عواملی که در شکل‌گیری سیاست مانند اهداف ،ابزارو منابع بکار رفته ونوع اقداماتی که مورد استفاده قرارگرفته مورد نظر خواهد بودو سپس ارزیابی نتایج واقعی حاصله. واژه «سیاست فرهنگی » در برگیرنده مجموعه پیچیده و متنوعی از فعالیت‌ها است که الزاماً در ارتباط با یکدیگر نمی‌باشند. در برخی کشورها مانند انگلیس حمایت از هنرهای زنده، کمک به سینما و نگهداری ساختمان‌ها و آثار تاریخی هر کدام توسط وزارتخانه جداگانه‌ای اداره می‌شوند. بدون‌آنکه عملاً هیچ گونه ضرورت هماهنگی بین آنها احساس شود.

ادامه مطلب...




      

مکاتب و نظریه های سیاسی (قسمت اول)

رمضانی - مغربیان

 

ملی‌گرایی یا ناسیونالیسم بصورت کلی به جریان اجتماعی‌ـــ‌سیاسی ِ راست‌گرایی گفته می‌شود که می‌کوشد با نفوذ در ارکان سیاسی کشور در راه اعتلا و ارتقای اساسی باورها، آرمان‌ها، تاریخ، هویت، حقوق و منافع ملت گام بردارد. این جریان با محور قرار دادن منافع ملت به عنوان نقطه? گردش تمامی سیاست‌های خارجی و داخلی، باعث جهش‌های تکاملی و سرعت بخشیدن به حرکت روبرشد ملل در رسیدن به تمدن جهانی می‌شود  .
ناسیونالیسم، در تضاد با باور نوینی است که جهان‌وطنی (انترناسیونالیسم)نام دارد و طرفدار یکی شدن همه? مرزها و از میان رفتن مفهوم امروز «کشور» است. ناسیونالیسم با ارائه و بنیان مفاهیمی مانند «عشق به میهن» و یا «ملت‌پرستی» به جنگ با باورهای انترناسیونالیستی رفته و می‌کوشد کاستی‌های پدید آمده‌ از کارشکنی‌های سیستم‌ها و اشخاص «جهان‌وطن» را برطرف سازد .
ناسیونالیسم در سیاست‌ معمولاً به‌عنوان یک زیرمجموعه‌ برای دیگر باورهای همسو شناخته می‌شود و قابلیت ارتجاع به «راست و چپ» را داراست.

  ادامه مطلب...




      

بررسی و شناخت الگوهای مناسب در مورد رابطه دولت و فرهنگ

 کنفرانس ذوالقدر و میرچی و فراهانی

 مقدمه

امروزه وقتی نامی از نظم، اجتماع و زندگی برده می‌شود ناخواسته در ذهن، مفهوم دولت متصور می‌شود. علت این تصور آن است که دولت در همه شئونات زندگی انسان دیده می‌شود؛ از بدو تولد که انسان باید نام خود را در دفتر ثبت احوال در هر کشوری ثبت کند و شناسنامه‌ای به‌عنوان برگ شهروندی در اختیار خود بگیرد تا زمانی که در بستر خاک آرام می‌گیرد، ناگزیر از ارتباط با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی- که آن‌ها نیز زیرنظر دولت قرار دارند- است. حال این ‌که چرا انسان‌ها باید با دولت ارتباط داشته باشند؟ باید از اجداد و نیاکان آن‌ها پرسیده شود که چرا دستگاهی به نام دولت به وجود آوردند؟ زیرا که دولت‌ها خواسته یا ناخواسته بشری هستند.

ادامه مطلب...




      

طبقه بندی نظام های سیاسی

مونا رحیمی.الهام منصوریان.مریم ملانیا


مهم ترین راه های شناخت هر نظام سیاسی را در بررسی عوامل زیر باید یافت:

- نوع حاکمیت و منشأ مشروعیت آن؛

- چگونگی توزیع قدرت عمومی؛

- نقش احزاب در نظام سیاسی؛

- نقش دین در نظام سیاسی

طبقه بندی بر اساس نوع حاکمیت نظام های سیاسی با توجه به مسئله حاکمیت و قدرت سیاسی بر اساس دو ملاک دسته بندی می شوند: یکی منشأ اعمال قدرت و دیگری میزان اعمال قدرت (3) در زمینه منشأ اعمال قدرت و مشروعیت آن. به طور کلی سه نظریه مطرح است:

یک. نظریه الهی

دو. نظریه مردمی

سه. نظریه الهی- مردمی

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی فرانسه

گردآوری: سلما اعتباری

منبع: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

 

اهداف‌ کلی‌ و اصول‌ سیاست‌ فرهنگی‌

   عناصر اصلی‌ الگوی‌ سیاست‌ فرهنگی‌

 اگرچه‌ از سال‌ 1980 تخصیص‌ بودجه‌ به‌ بخش‌ فرهنگ‌ از سوی‌ مقامات‌ محلی‌ دائماً با افزایش‌ همراه‌ بوده‌ است‌، امّا الگوی‌ فرانسوی‌ سیاست‌های‌ فرهنگی‌ همچنان‌ به‌ شکل‌ مداخله‌ مداوم‌ و ثابت‌ مقامات‌ رده‌ بالای‌ دولتی‌ در این‌ گونه‌ سیاست‌ها استوار می‌باشد. مقامات‌ کشوری‌ از طریق‌ وزارت‌ فرهنگ‌ به‌ حفاظت‌ از میراث‌ فرهنگی‌، آرشیوهای‌ ملّی‌ و ساختمانهای‌ تاریخی‌ و همچنین‌ در زمینه‌ آموزش‌ هنرهای‌ زیبا و آموزش‌ فرهنگی‌ به‌ تأیید مجوزهای‌ فرهنگی‌، تنظیم‌ طرح‌های‌ فرهنگی‌ و حمایت‌ از هنرهای‌ نمایشی‌، سینما و هنرهای‌ تجسمی‌ می‌پردازند.

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی استرالیا

گردآوری: سلما اعتباری

 

منبع: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی


مقدمه‌

  از کشور استرالیا اغلب‌ به‌ عنوان‌ بزرگترین‌ جزیره‌ جهان‌ (یا کوچکترین‌ قاره‌ جهان‌) یاد می‌شود. مساحت‌ این‌ کشور بالغ‌ 848/686/7 کیلومتر مربع‌ می‌باشد. کشور استرالیا از غرب‌ با اقیانوس‌ هند، از شرق‌ با اقیانوس‌ آرام‌، از جنوب‌ با اقیانوس‌ جنوبی‌ و از شمال‌ با مناطق‌ تامور، آرافدرا و دریای‌ کورال‌ هم‌ مرز است‌.

             اکثر مناطق‌ کشور به‌ ویژه‌ نواحی‌ مرکزی‌ به‌ علت‌ وجود صحرای‌ بزرگ‌ شن‌، صحرای‌ گیسبون‌ و صحرای‌ ویکتوریا خالی‌ از سکنه‌ می‌باشد.

             طبق‌ آخرین‌ آمار بدست‌ آمده‌ در سال‌ 1996 جمعیت‌ این‌ کشور تقریباً بر 18 میلیون‌ نفر بالغ‌ می‌گردد. بیشتر جمعیت‌ کشور در شهرهای‌ ساحلی‌ متمرکز بوده‌ و تراکم‌ متوسط‌ جمعیت‌ در هر کیلومتر 2 نفر است‌.

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی انگلستان

خانم ساجدی


چشم‌انداز تاریخی/ ابزارها و سیاست‌های فرهنگی

پادشاهی انگلستان متشکل از چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند، و ایرلند شمالی است که هر کدام تاریخ و فرهنگ جداگانه ای دارند. انگلیس، ولز و اسکاتلند درمجموع  بریتانیای کبیر را تشکیل می دهند. ساختار نظام بودجه بخش هنر بریتانیای کنونی به دهه چهل باز می گردد . جو سیاسی بین المللی در آن زمان سبب بروز بحثی شد مبنی بر اینکه آیا دولت باید در تأمین بودجه هنر به عنوان تجلی یک جامعه آزاد و دموکراتیک نقش داشته باشد یا خیر؟ نتیجه این بحث ها ظهور اولین نهاد ملی برای حمایت از فعالیتهی هنری یعنی "شورای حمایت از موسیقی و هنر" بود. این شورا با رهبری جان مینارد کینس اقتصاددان برای تأمین بودجه فعالیتهای هنری شروع بکار کرد. ایده وی درخصوص حمایت دولتی از هنر عامل عمده تکامل شورای حمایت از موسیقی و هنر در سال 1946 و تبدیل آن به شورای هنری بریتانیای  کبیر بود که اولین نهاد هنری در جهان محسوب می شد که سرمایه های دولت را در بخش هنر توزیع می کرد. کینس معتقد بود شورای هنر در دوران بازسازی بخش فرهنگی بعد از جنگ جهانی دوم بطور موقت فعال خواهد بود. با این وجود، آنچه که شکل گرفت، آگاهانه یا ناآگاهانه، اعتراف ضمنی بود  به اینکه دولت باید در حمایت از هنر نقش داشته باشد.

ادامه مطلب...




      
<      1   2   3   4      >