سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
منوی اصلی
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
-->
پیوندهای روزانه
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 14
کل بازدید : 189767
تعداد کل یاد داشت ها : 161
آخرین بازدید : 103/2/18    ساعت : 5:36 ص

سیاست های فرهنگی ایتالیا

خانم ساجدی

مقدمه‌

  ایتالیا کشوری‌ مدیترانه‌ای‌ است‌ که‌ در جنوب‌ اروپا واقع‌ گردیده‌ و از مساحتی‌ بالغ‌ بر 336/116 مایل‌ برخوردار می‌باشد. جمعیت‌ کشور بر 5/57 میلیون‌ نفر بالغ‌ می‌گردد که‌ از این‌ تعداد حدود 67 درصد در حومه‌ شهرهای‌ بزرگ‌ زندگی‌ می‌کنند. 98 درصد از مردم‌ ایتالیا به‌ مذهب‌ کاتولیک‌ گرایش‌ دارند.

 تشکیلات‌ فرهنگی‌ کشور ایتالیا بر چندگرایی‌ نهادهای‌ مرتبط‌ استوار گردیده‌ است‌. مدیریت‌ بر امور فرهنگی‌ به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ کلیه‌ نهادهای‌ مرتبط‌ با تشکیلات‌ موازی‌ در امور اداری‌ این‌ مهم‌ را انجام‌ می‌دهند. طبق‌ مدل‌ اجرایی‌ دولت‌ کشور به‌ 20 ناحیه‌، 92 استان‌ و حدود 8000 شهرداری‌ تقسیم‌ گردیده‌ که‌ تمامی‌ آنها نه‌ تنها در اداره‌ امور اقتصادی‌ و اجتماعی‌ بلکه‌ در امور فرهنگی‌ نیز دخالت‌ دارند. امور فرهنگی‌ و پروژه‌های‌ مرتبط‌ به‌ آن‌ توسط‌ چندین‌ نهاد و در سطوح‌ مختلف‌ انجام‌ می‌گیرند.

دستورالعمل‌های‌ کلی‌ سیاست‌ فرهنگی‌

ادامه مطلب...




      

سیاست های فرهنگی مالزی 

خانم جوادی

مقدمه‌

  کشور مالزی‌ در قلب‌ جنوب‌ شرقی‌ قاره‌ آسیا واقع‌ شده‌ است‌. این‌ کشور با مساحتی‌ بالغ‌ بر 758/329 کیلومتر مربع‌ از شبه‌ جزیره‌ مالزی‌، ایالتهای‌  sabah   و sarawk  و ناحیه فدرال‌  Labuan  در ناحیه‌ ساحلی‌ شمال‌ غرب‌ جزیره  Borneo  تشکیل‌ شده‌ است‌. این‌ دو ناحیه‌ از طریق‌ آبهای‌ دریای‌ جنوب‌ چین‌ (شاخه‌ای‌ از اقیانوس‌ آرام‌) به‌ مساحت‌ 540 کیلومتر از یکدیگر مجزا شده‌اند.

             شبه‌ جزیره‌ مالزی‌ با مساحتی‌ بالغ‌ بر 598/131 کیلومتر مربع‌ از شمال‌ با کشور تایلند و از جنوب‌ با کشور سنگاپور هم‌مرز می‌باشد در حالی‌ که‌ ایالت‌  sabah  با مساحت‌ 620/73 کیلومتر مربع‌ و ایالت‌  sarawk  با مساحتی‌ بالغ‌ بر 449/124 کیلومتر مربع‌ با سرزمین‌  kalimantan  کشور اندونزی‌ هم‌ مرز می‌باشد.

  ادامه مطلب...




      

نام دانشجو: مریم حسنلو

نام استاد: جناب آقای مومنی

موضوع: تحقیق:  سیاست گذاری فرهنگی در کشور کانادا

 کانادا

 کانادا دومین کشور جهان از نظر مساحت است که بخش شمالی قاره آمریکا را دربر می گیرد. این کشور از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از سمت شمال به اقیانوس آرکتیک (Arctique ) منتهی می شود. کانادا با ایالات متحده دو مرز در جنوب و شمال غربی خود (آلاسکا) دارد.

این کشور دارای مرز دریایی با فرانسه (سن پی یر امیکلون -Saint-Pierre-et-Miquelon) و دانمارک (گروئنلند) نیز هست.

کانادا

ادامه مطلب...




      

مقایسه توسعه فرهنگی قبل و بعد از انقلاب

دانشجویان زهرا عطایی - نیلوفر توکلی - معصومه سادات موسوی

 

در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مقوله فرهنگ اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و توجه جدی مسئولان و دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی را به خود جلب کرده است. تحت تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی خاص ناشی از انقلاب و جنگ، تحولات و تغییرات گسترده‌ای در عرصه فرهنگ به وقوع پیوست. انقلاب اسلامی با آرما‌ن‌ها و اهداف فرهنگی خود به تأسیس نظامی منجر شد که باید برای تحقق آنها دست به نهادسازی و سازماندهی می‌زد. که این امر با تمام اهمیتی که داشت و با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و در مجموع آن‌گونه که باید با هدف مشخصی دنبال نشد. سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی متعددی پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد و اهداف متنوع و گسترده‌ای در سرلوحه برنامه‌های آنها قرار گرفت.

ادامه مطلب...




      

بهرامی و بخشیان

PDF

ناسیونالیسم

ناسیونالیسم یا ملی گرایی از لغت ناسیون به معنی ملت از زبان فرانسه گرفته شده است.ناسیونالیسم نوعی آگاهی جمعی است .آگاهی ملی اغلب پدید آورنده ی حس وفاداری و شور و دلبستگی افراد به عناصر تشکیل دهنده ملت (نژاد ، زبان ، سنت ها و عادت ها، ارزشهای اخلاقی و بطور کلی فرهنگ) است .

بصورت کلی به جریان اجتماعی – سیاسی – راست گرایی گفته می شود که می کوشد با نفوذ در ارکان سیاسی کشور در راه اعتلا و ارتقای اساسی باورها ، آرمان ها، تاریخ ، هویت ، حقوق و منافع ملت گام بردارد.

ناسیونالیسم در تضاد با باور نوینی است که جهان وطنی (انترناسیونالیسم) نام دارد و طرفدار یکی شدن همه ی مرزها و از میان رفتن مفهوم امروز "کشور"است. ناسیونالیسم با ارائه و بنیان مفاهیمی مانند "عشق به میهن"و یا "ملت پرستی"به جنگ با ، باورهای انترناسیونالیستی رفته و می کوشد کاستی های پدید آمده از کارشکنی های سیستم ها و اشخاص "جهان وطنی"را برطرف سازد.

جهان وطنی

 

جهان وطنی مفهومی است که ناظر بر متعلق بودن به جهان بدون مرز و محدوده و بدنبال عدالت طبیعی و تابعیت جهانی است.مکتب جهان وطنی مبتنی بر این اصل است که همه مردم جهان باید همدیگر را هموطن یکدیگر بدانند و در کل باور به اینکه جهان،میهن مشترک تمامی مردم است.






      

به نام خدا

موضوع درس: دولت و فرهنگ

استاد مومنی

ارائه دهندگان : خانم سنگسری،خانم پنیزه،خانم عامری

تاریخ ارائه: دوشنبه 4/9/1392

 

دین و سیاست

رابطه دین و سیاست از نگاه قرآن کریم (قسمت دوم)

 

رابطه دین و سیاست

قبل از بیان رابطه دین و سیاست باید تعریف صحیحی از دین و سیاست داشته باشیم.

تعریف دین: دین برنامه زندگی انسان  ‎ها و طریق رسیدن به سعادت دنیا و آخرت و حقیقت جهان هستی و امکان قرب الهی است بنابراین دین علاوه بر این ‎که راه رسیدن به سعادت و خوشبختی اخروی را بیان می‎کند برای زندگی دنیوی انسان نیز برنامه دارد. دین مرکب از سه جزء است: جزء اول اعتقادات قلبی و ایمان است مثل اعتقاد به رسالت، امامت، توحید، معاد و امثال این‎ها که بیان‎کننده ارتباط انسان با جهان و با خالق است. جزء دوم دین، احکام عملی می‎باشد یعنی دستورات الهی که از سوی خداوند و به وسیله پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه معصومین برای ما بیان شده است مانند واجبات و محرمات، مطهرات و نجاسات، عبادات و معاملات و بطور کلی بایدها و نبایدها.

جزء سوم آن اخلاقیات است که شامل تبیین فضایل و رذایل اخلاقی و شیوه دوری از رذایل و رسیدن به فضایل است. تعریف سیاست: اما سیاست عبارتست از تدبیر امور کشور، یعنی اندیشه چگونگی برخورد و تعامل در همزیستی افراد جامعه با یکدیگر و با جوامع و کشورهای دیگر در ابعاد مختلف، از جمله امنیّت، رفاه، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، نگهداری و نگهبانی از مرزها، چگونگی بهره‎برداری از منابع طبیعی کشور و امثال این امور که در خصوص چگونگی زندگانی جمعی مردم یک کشور است.[1]

پس از شناخت دین وسیاست باید گفت که چون دین در برگیرنده تمام ابعاد زندگی انسان است، شامل سیاست نیز می‎گردد چرا که سیاست به مفهوم مدیریت جامعه بر مبنای سعادت مادی و معنوی می باشد. به عبارت دیگر دین اسلام برای چگونگی اداره حکومت، برنامه دارد و از این جنبه زندگی انسان‎ها غافل نمانده است. جلوه‎های بارز دخالت دین در عرصه سیاست و اجتماع را می‎توان در احکام زیر مشاهده کرد:

ادامه مطلب...




      

به نام خدا

موضوع درس: دولت و فرهنگ

استاد مومنی

ارائه دهندگان : خانم سنگسری،خانم پنیزه،خانم عامری

تاریخ ارائه: دوشنبه 4/9/1392

 

دین و سیاست

رابطه دین و سیاست از نگاه قرآن کریم (قسمت اول)

 

جامعیت قرآن کریم از جمله ویژگیهای قرآن است که مورد قبول همگان است. در قرآن کریم از مباحث و موضوعات مختلفی بحث شده است که نشان از گستردگی و عمق والای معارف آن است. یکی از مباحثی که در قرآن کریم به آن اهمیت خاصی داده شده مباحث سیاسی است. مسأله مهم و اساسی ارتباط دین و سیاست را می توان در معارف قرآن کریم به وضوح دریافت. از آن طرف، در مباحث سیاست با توجه به اتقان مباحث سیاسی قرآن، استفاده های فراوانی از قرآن می شود. مباحثی مانند ضرورت تشکیل دولت و حکومت، روابط بین الملل، شورا و مشورت نظام سیاسی و مفاهیم مختلف سیاسی و...

 

ضرورت تشکیل دولت و حکومت:از منظر قرآن کریم، دولت امری است که در ذات دیانت نهفته است. از دیدگاه قرآن کریم به سه دلیل حکومت برای مردم ضرورت دارد: 1. در داستان بنی اسرائیل می خوانیم، هنگامی که بر اثر هرج و مرج داخلی و نداشتن حاکمیت قوی و لایق، گرفتار ضعف و فتور و شکست شدند، و دشمنان بر آنان مسلط گشتند... 2. شکست لشکر جالوت در برابر بنی اسرائیل: اگر حکومت مقتدر و نیرومندی نباشد و جلوی سرکشان را نگیرد، زمین پر از فساد می شود... 3. جهاد در یک تشکیلات منظم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی... که از جمله ضروریات حکومت اسلامی است. در رابطه با اهداف حکومت اسلامی نیز آیات و روایات زیادی وارد شده است که از جمله به آیه 21 و 56 از سوره یوسف و آیه 84 از سوره کهف، آیه 55 از سوره نور، آیه 26 از سوره ص، آیه 58 از سوره نساء می توان اشاره کرد. در مورد انواع حکومت هم می توان به حکومت های خودکامه و استبدادی و حکومت دموکراسی و حکومت الهی اشاره کرد که قرآن کریم حکومت های غیرالهی را نقد و رد می کند.

ادامه مطلب...




      

بررسی وشناخت الگوی مناسب درمورد رابطه دولت وفرهنگ

 رخشنده بابامخانی – خورشیدمحمدی دشتی - الهام توکلی - فرزانه امیری

باتشکروسپاس فراوان از استاد ارجمند جناب آقای مومنی

 

چرابابردن نامی از نظم واجتماع مفهوم دولت درذهن انسان متصور میشود؟

علت این است که دولت در همه شئونات زندگی انسان دیده می‌شود؛ از بدو تولد که انسان باید نام خود را در دفتر ثبت احوال در هر کشوری ثبت کند و شناسنامه‌ای به‌عنوان برگ شهروندی در اختیار خود بگیرد تا زمانی که در بستر خاک آرام می‌گیرد، ناگزیر از ارتباط با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی- که آن‌ها نیز زیرنظر دولت قرار دارند- است.

نظریات مختلف درموردپیدایش دولت
هابز : دولت برای جلوگیری از ترس و ایجاد امنیتی هابز جرمی بنتام : دولت ابزاری جهت رفاه انسان‌ها عنوان می‌کند . نظریات دیگر این است که پیدایش دولت را ناشی از اراده الهی می‌دانستند، همگی بر یک نکته تأکید دارند؛ «حفظ خود و حفظ سرزمین و مملکت خود» که بر پیکره تاریخ، خود را نمایان می‌دارد.

تعریف دولت :1- دولت شامل دوتصور عینی (نهادها) وتصورذهنی (نگرشها)2- دولت به معنای وسیع کلمه به کشور یاجامعه ملی اطلاق میشود.

وظیفه دولت از نظر میشل فوکو

وی معتقد است که «مسأله قدرت در صورتی‌که صرفاً براساس قانونگذاری یا قانون اساسی دولت یا دستگاه دولتی مدنظر قرار گیرد تا حدود زیادی اهمیت خود را از دست خواهد داد. قدرت امری به مراتب پیچیده‌تر، متراکم‌تر و در عین حال پراکنده‌تر از مجموعه قوانین یا دستگاه‌های دولتی استچنان‌که از دیدگاه وی قدرت دولت‌ها تنها در درون نهادها و دستگاه‌های دولتی نیست بلکه آن را می‌توان در سایر نهادها نیز دید .

تعریف فرهنگ

  ادامه مطلب...




      

موضوع تحقیق :نظریه های دولت و فرهنگ

استاد : جناب آقای مومنی

گردآورندگان : مریم لطفی، محیا قندهاری، فاطمه قاسم‏زاده ابیانه

 

مقدمه

واژه دولت یکی از پیچیده ترین مفاهیم مطرح شده در علم سیاست است به طوری که دیدگاههای گوناگون و بسیار متنوعی پیرامون آن وجود دارد. برخی آن را مقدس می شمارند و گروهی نیز به طور کلی فایده وجودی آن را نفی می کنند. با وجود این، باید گفت که امروزه دولت پدیده ای است که وجودش را در همه جا می توان احساس کرد. به عبارت دیگر، امروزه همه ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر پدیده ای به نام دولت قرار دارد.

دولت چیست؟

دولت نهادی منفعل و بی‌طرف نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و نه حاصل تصادف صرف و ساده است. زیرا که دولت دارای یک ریشه تاریخی بوده و ساخت آن در طی مرور زمان شکل گرفته و خود هم در تأثیرپذیری از اجتماع است و هم بر آن مؤثر است.

از جمله خصوصیاتی که به‌عنوان ویژگی‌های صوری یک دولت شناخته می‌شود به شرح ذیل است:

1- از نظر جغرافیایی

ادامه مطلب...




      


تصمیم گیری بعنوان یکی از مهارتهای مدیریتی

تحقیق از

سپیده اسکندری و زهره ابوئی

 ________________________________________

1- تعریف تصمیم گیری

تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار میآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت. تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.

2- تصمیم گیری

در هر نوع تصمیم گیری دو عامل اساسی وجود دارد:

1.         ارزش نتایج حاصل از اتخاذ تصمیم و اجرای آن و یا به عبارتی ارزش مورد انتظار شخص

2.         شانس و احتمالی که در صورت اقدام، برای نیل به نتایج احتمالی مطلوب وجود خواهد داشت.

3- فرایند تصمیم گیری

در تعریفی بسیار ساده تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف. فرآیند تصمیم گیری یا حل مشکل را می توان از مرحله احساس مشکل تا فائق آمدن بر آن که در مجموع 10 مرحله را تشکیل می دهد، به سه بخش عمده نسبتاً مشخص طبقه بندی کرد:

?          مراحل 1 تا 5 که اجزای تصمیم ساخته می شود و به هم پیوند می یابند.

?          مرحله 6 که در حقیقت مرحله اتخاذ تصمیم است.

?          مراحل 7 به بعد که بخش اجراء نظارت و کنترل را شامل می شود.

ادامه مطلب...




      
<      1   2   3   4      >