بهرامی و بخشیان

PDF

ناسیونالیسم

ناسیونالیسم یا ملی گرایی از لغت ناسیون به معنی ملت از زبان فرانسه گرفته شده است.ناسیونالیسم نوعی آگاهی جمعی است .آگاهی ملی اغلب پدید آورنده ی حس وفاداری و شور و دلبستگی افراد به عناصر تشکیل دهنده ملت (نژاد ، زبان ، سنت ها و عادت ها، ارزشهای اخلاقی و بطور کلی فرهنگ) است .

بصورت کلی به جریان اجتماعی – سیاسی – راست گرایی گفته می شود که می کوشد با نفوذ در ارکان سیاسی کشور در راه اعتلا و ارتقای اساسی باورها ، آرمان ها، تاریخ ، هویت ، حقوق و منافع ملت گام بردارد.

ناسیونالیسم در تضاد با باور نوینی است که جهان وطنی (انترناسیونالیسم) نام دارد و طرفدار یکی شدن همه ی مرزها و از میان رفتن مفهوم امروز "کشور"است. ناسیونالیسم با ارائه و بنیان مفاهیمی مانند "عشق به میهن"و یا "ملت پرستی"به جنگ با ، باورهای انترناسیونالیستی رفته و می کوشد کاستی های پدید آمده از کارشکنی های سیستم ها و اشخاص "جهان وطنی"را برطرف سازد.

جهان وطنی

 

جهان وطنی مفهومی است که ناظر بر متعلق بودن به جهان بدون مرز و محدوده و بدنبال عدالت طبیعی و تابعیت جهانی است.مکتب جهان وطنی مبتنی بر این اصل است که همه مردم جهان باید همدیگر را هموطن یکدیگر بدانند و در کل باور به اینکه جهان،میهن مشترک تمامی مردم است.