توسط : الماس | تاریخ : سه شنبه 92/5/29
توسط : الماس | تاریخ : سه شنبه 92/5/29
تنوع قومی و تمامیت ارضی ایران: سازگاری داخلی و مخاطرات منطقه ای (قسمت دوم)
تهیه کننده: سما حمزه لوی و اعظم السادات ساجدی
کردها:
کردها که سومین گروه از ملت ایران به شمار می آیند، در غرب کشور، در استانهای کردستان، جنوب آذربایجان غربی و بخش هایی از منطقه کرد نشین، مشتمل بر نواحی شمالی عراق، جنوب شرقی ترکیه و شمال شرقی سوریه است. دسته جاتی از کردها در شمال خراسان و گروهی نیز در کشور ارمنستان به صورت اقلیت قومی به سر می برند.
عقیده عمومی این است که کردها از اقوام ایرانی و نژاد هند و اروپایی اند که از حدود 4000 سال پیش در منطقه کردستان استقرار یافته اند. این قوم دسته ای از اقوام آریایی هستند که ابتدا در اطراف دریاچه وان، منطقه قفقاز و رود دجله پراکنده بودند و بتدریج که انسجام قومی و قضایی پیدا کردند، در منطقه کردستان کنونی مستقر شدند.
از حیث مذهبی کردها به دو گروه سنی شافعی و شیعه تقسیم می شوند کردهای کردستان اغلب اهل سنت و شافعی مذهبند. گروهی اقلیت نیز به مذاهب دیگر اهل سنت منسوبند. کردهای منطقه کرمانشاهان و ایلام عمدتا شیعه اند و در کنار آنها مسلکهای دیگری چون اهل حق و علی اللهی نیز وجود دارد.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : سه شنبه 92/5/29
تنوع قومی و تمامیت ارضی ایران: سازگاری داخلی و مخاطرات منطقه ای (قسمت اول)
تهیه کننده: سما حمزه لوی و اعظم السادات ساجدی
مقدمه
ایران اسلامی از جمله کشور هایی است که از تنوع قومی در ساختار جمعیتی خود برخوردارند. با این تفاوت که در اغلب کشور های پلی ژنیک همانند کانادا، آمریکا، و کشورهای اروپایی، همبودی قومی محصول مهاجرت اقوام مختلف به این کشورها است ولی ایران جزء معدود کشورهایی است که اقوام مختلف همگی بومی این سرزمین اند و ذاتا به ایران و سرزمین خود دلبستگی و تعلق خاطر دارند.
یکی از موضوعات مهم و مسئله ساز در منطقه خاورمیانه عدم انطباق مرزهای سیاسی با مرزهای قومی و فرهنگی است. مرزهای سیاسی کشورمان نیز بگونه ای است که اقوام ترک، کرد، عرب، بلوچ و ترکمن در دو سوی آن واقع شده اند. و برخی از این اقوام در دو، سه و حتی چهار کشور گسترش یافته اند.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : سه شنبه 92/5/29
جامعه آرمانی و توسعه فرهنگی
دانشجویان : نیلوفر توکلی و زهرا عطایی
سنجش تأثیر فرهنگ بر زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی مشکل است. زیرا هنوز ما داده های کافی نداریم. اما بدون شک نفوذ عوامل فرهنگی بر رفتار انسان قطعی است. اولویتهای فرهنگی ضرورتا اگرچه به خودی خود تعیین کننده نیستند. اما یک مؤلفه از نظام پیچیده عواملی هستند که می تواند عامل برانگیزاننده ی مهمی در بلند مدت باشند. بدین معنا که ارزش های مادی یا ارزش های معنوی هر کدام تأثیر گذار بر شکل و محتوای جامعه خواهند بود. مثلا در جوامع پیشرفته در طول چند دهه ی گذشته در اثر نگرش قابل ملاحظه ای که نسبت به متغیرهای فرهنگی فرامادی شده است، شاهد خیزش از مادیگرایی به فرامادیگرایی هستیم. در این حالی بود که در فراگرد اولیه صنعتی شدن در غرب از نفوذ هنجارهای سنتی –مذهبی و قیود کاسته شد و عملا کارایی قیود فرهنگی ضعیف تر شده و کمتر از قبل قابل مشاهده بود. بنابراین جهان بینی متداول هر جامعه بازتاب تجربیات همان جامعه است. که ما آنها را در میان ارزش ها و نگرشها و عادات آن مردم می یابیم. بنابراین می توان گفت مشکلات جامعه ناشی از نقض الگوهای آنهاست که عوامل فرهنگی را یا نادیده گرفته اند یا کمتر دخیل کرده اند. مسائل روزمره ی مردم، انگیزه هایی که افراد را به کار وا می دارد، برخوردهای سیاسی درون اجتماع و اهمیت مسایل مذهبی و … همه اولا قابل تغییر و ثانیا برخاسته از نوع فرهنگ آن جامعه خواهد بود و در حقیقت بازتاب تجربه های سازنده ی نسلهای گذشته به نسلهای آینده است.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : سه شنبه 92/5/29
فاطمه صیادی
مونا رحیمی
دانشجوی کارشناسی مدیریت امور فرهنگی
استاد گرامی جناب آقای مومنی
تعریف یونسکو از توسعه فرهنگی
توسعه و پیشرفت زندگی یک جامعه با هدف تحقق ارزشهای فرهنگی، به صورتی که با واقعیت کلی توسعه اقتصادی و اجتماعی هماهنگ شده باشد.
تاریخچه توسعه فرهنگی
بعد از جنگ جهانی دوم، تغییرات و تحولات وسیع و گسترده ای به ویژه در روابط میان کشورهای استعمارگر و استعمار شده به وجود آمد. بعد از آنکه متفکران و روشنفکران کشورهای در حال توسعه و جهان سوم در یک فرایند طولانی سعی و خطا، متوجه شدند که الگوی توسعه غربی، نمی تواند پاسخگوی دردها و نیازهای آنها باشد و نمی تواند به توسعه یافتگی بینجامد، به سوی سیاست "توسعه ی درون زا" روی آورند. در این خط مشی، به جای الگو گرفتن از فرهنگ مغرب زمین، بر فرهنگ و ارزش های خودی، بومی و ملی به عنوان نقطه آغازین هرگونه حرکت روبه جلو تاکید شده و الگویی توسعه غربی، یک الگویی وارداتی شمرده شد. از آن زمان به بعد، فرهنگ آهسته آهسته در کانون توجه قرار متفکران و برنامه ریزان جهان به ویژه در کشورهای در حال خیز قرار گرفت. در ادامه ی این فرایند،“یونسکو“سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد به صورت جدی تر وارد میدان شد و به عنوان مرکز اصلی طراحی و کارشناسی فرهنگ اقدامات خود را آغاز کرد. در اثر همین تلاش ها و کوشش ها و اقداماتی که یونسکو در دهه ی هفتاد قرن بیستم انجام داد برای اولین بار مفهوم“توسعه فرهنگی“پدید آمد و از اوایل دهه ی 1980 به بعد به صورت رسمی وارد ادبیات توسعه شد.
جایگاه و اهمیت توسعه ی فرهنگی
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : دوشنبه 92/5/28
تهیه کنندگان: زهرا حریرچیان - پریسا احدی - مریم جوادی
دانشگاه علمی کاربردی – فرهنگ و هنر واحد 11
کارشناسی ناپیوسته مدیریت امور فرهنگی
"توسعه اقتصادی"
اطلاع رسانی نوین و نقش آن در توسعه فرهنگی (قسمت دوم)
در نتیجه:
عصر حاضر را عصر ارتباطات نامیدهاند. زیرا ارتباطات و اطلاعات انتقالی از آن ابزاری مهم برای تصمیمگیری، تعامل بین انسانی، هویت بخشی و هویت ستاندن، جهت دهی به افکار و اندیشهها و ابزاری بر سلطه است.
در همه مکاتب فکری و نظری ارتباطات و توسعه، بحث چگونگی انتخاب و استفاده از تکنولوژیها نیز خود به خود مطرح میشود، ولی با توجه به تاثیر، گیرایی و پوشش جهانی این تکنولوژی ها، ابعاد ودیدگاه های تازهای در این زمینه مطرح است. برخی، استفاده از این تکنولوژی ها را ضروری، اجتنابناپذیر و عامل توسعه و بسط دموکراسی میدانند. عدهای دیگر که شمار آنها در کشورهای درحال توسعه رو به فزونی است، تکنولوژی های جدید ارتباطی را از موثرترین ابزارهای نفوذ و سلطه غرب در کشورهای پیرامون میدانند و به طور کلی، هرگونه تاثیر آنها در فرایند دموکراتیزه کردن جوامع، توسعه و توزیع عادلانهتر اطلاعات را انکار میکنند. در کنار این دو دیدگاه که یکی از موضع شیفتگی و دیگری از زاویه نفی با تکنولوژی های ارتباطی برخورد میکند، دیدگاه سوم معتقد به برخورد فعال و انتخاب خلاق با این پدیده شگرف اواخر قرن بیستم است.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : یکشنبه 92/5/27
تهیه کنندگان: زهرا حریرچیان - پریسا احدی - مریم جوادی
دانشگاه علمی کاربردی – فرهنگ و هنر واحد 11
کارشناسی ناپیوسته مدیریت امور فرهنگی
"توسعه اقتصادی"
اطلاع رسانی نوین و نقش آن در توسعه فرهنگی (قسمت اول)
جهان، با ورود به عصر رسانهها و شکلگیرى جامعه اطلاعاتى، دوران جدیدى را آغاز کرده است. درنظام نوین جهانى، ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جز جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. آنچه که رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ما تعیین کننده است. در این میان سیاست های رسانه ای نقش تعیین کننده ای در توسعه فرهنگی کشورها دارند.رسانه ها با اتخاذ سیاست های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع می کنند. کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات، بی شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است.امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار توسعه شاخص های همچون اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : یکشنبه 92/5/27
هنجارهای اجتماعی و موانع فرهنگی توسعه نیافتگی ایران (قسمت دوم)
فاطمه تکلوبیغش
2-فرهنگ تخریب
در راستای مصرف و اسراف یک عنصر بسیار مناسب و مؤید در نظام مصرفی ما،تخریب، تحقیر و مسخره کردن است. نظام نابرابر اجتماعی، تحقیرهای زیاد وروشهای آموزشی و تربیتی استبدادی در گذشته جامعه ما، میزان پرخاشگری راآنقدر در فرهنگ ما گسترش داده است که نه فقط در برابرموانع ارضای نیاز، عکسالعملهای خشن و پرخاشگرانه بروز و ظهور می کند، بلکه در شرایط عادی نیزجوانان تمایل و علاقه قابل ملاحظه ای به تخریب دارند. از نمونه های بارز آن :
*پاره کردن تشکهای اتوبوسها؛
*نوشتن و خراب کردن صندلی ها و دیوار های کلاسها و زیر پا له کردن گچهای پای تخته سیاه؛
*کندن چمن و شکستن شاخه های درختان پارکها و کنار خیابانها؛
*سنگ پر تاب کردن و شکستن شیشه های قطارها؛
*و... همگی با این تصور که اینها متعلق به دیگران است.
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : یکشنبه 92/5/27
هنجارهای اجتماعی و موانع فرهنگی توسعه نیافتگی ایران (قسمت اول)
فاطمه تکلوبیغش
مقدمه
"توسعه" اصطلاحی است که در مجامع و محافل و نوشته های گوناگون به تنهایی یابه همراه اصطلاحات دیگر و البته با بار مثبت به کار برده می شود. از قبیلتوسعه شهر نشینی، توسعه صنعتی، توسعه اقتصادی،توسعه فرهنگی، کشور توسعهیافته، کشورهای در حال توسعه و ....
علمای اجتماعی هر کدام به تناسب دیدگاه فکری و مکتبی خود تعریفی از توسعهارائه داده اند ولی همه در این امر توافق دارند که توسعه تنها به معنیازدیاد کمی ثروت در جامعه نیست بلکه تغییر کیفی در نظام اجتماعی و فرهنگیجامعه را در بر می گیرد. البته هدف در این مقاله بحث در باره مفهوم وتعاریفاصطلاح توسعه نیست. بنا براین فقط به بیان یک تعریف بسنده می کنیم. دیویدلمن می گوید: "توسعه علاوه بر بهبود میزان تولید و درآمد شامل دگرگونیاساسی در ساحتها و نهادهای اجتماعی – اداری و همچنین وجهه نظرهای مردم است ودر بسیاری از موارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را در بر می گیرد."
عوامل مؤثر در توسعه
صاحب نظران امر توسعه عوامل چندی را در رسیدن به آن مؤثر می دانند که بطور خلاصه می توان در چهار مقوله زیر به آنها اشاره کرد:
1-عوامل اقتصادی
2- عوامل سیاسی
3- عوامل اجتماعی
4- عوامل فرهنگی
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : یکشنبه 92/5/27
به نام خدا
موضوع تحقیق: نقش دوگانه مذهب در توسعه فرهنگی ایران
دانشجویان: ذوالقدر و اعتباری
استاد: جناب آقای دکتر مومنی
توسعه در ایران به 3 دوره تقسیم میشود :
الف – دوره ساسانیان ، دو بحران در دوره ساسانیان وجود داشت :
1- مسیحیان غرب که تمامیت ارضی کشور را مورد تهدید قرار دادند.
2- مانویان شرق کشور را تهدید کردند.
مذهب محور نگه داری و تعادل حاکمیت در دوره ساسانیان بود و اجازه نداد که کشور چند پاره شود مانند مذهب زرتشت
ادامه مطلب...
توسط : الماس | تاریخ : شنبه 92/5/26
