نوسازی فرهنگی، سنت و مدرنیسم (قسمت اول)

مریم حسنلو ، معصومه السادات موسوی ، فاطمه منافی و خانم امیری جورابی

دانلود PDF


با یک تحلیل جامعه شناختی می توان در نظر گرفت که « سنت » و « مدرنیسم » در عین حال که حاکی از جریان و فرایندی از رفتار عموم جامعه و طرز فکر افراد آن است ، ولی صرفنظر از تضاد و تطابق با هم فرق دارند . « سنت » از آن جهت که نظر دارد به حفظ و گرامی داشت آنچه که به گذشته تعلق دارد ، با مدرنیسم فرق اساسی دارد.


در باور اندیشمندان برجسته و با نفوذ غربی چون مونتسکیو ، ولتر ،
ماکس وبر و ... « سنت و سنت گرایی » از آن جهت که روی به گذشته دارد و واپس گرا است و به تحول و دگرگونی زمان توجه ندارد پس موجب رکود جامعه است و مانع پیشرفت آن ، ولی بشر برای پیشرفت در امور زندگانی خود از روی عقل و منطق جانب تطور و دگرگونی و نوگرایی و تجدد را می گیرد که آن بنیان مدرنیسم است .

بنابراین نوگرایی و تجدد و پیشرفت در ساحت فکر و اندیشه بشر متفکر غربی به نام « مدرنیته » مشهور شد و توجه به جنبه های ظاهری جامعه و مظاهر پیشرفت مادی( تمدن ) به «مدرنیسم » شهرت یافت . « مدرنیزاسیون » نیز بنابر نظر یکی از مشهورترین جامعه شناسان غربی یعنی ماکس وبر ، مبین فرایند افزایش اثر پذیری ابزار و وسایل با استفاده از عقل ( عقل گرایی ) برای رسیدن به حداکثر دارایی و قدرت است که خود برای رسیدن به اهداف اساسی نقش کلیدی دارند.

شاید بتوان گفت از لحاظ ایدئالی رابطة بین«سنت»(Tradition  )« مدرنیزاسیون» (Modernization) می بایستی رابطه ای جدلی(dialectical) و نهایتاً رابطه ای هماهنگ باشد . یک « سنت » مفید می بایستی افراد و جوامع را به خواستة آنها که حقیقتاً « خیـر» است رهنمــون ســازد ومدرنیزاسـیون »می بایستی بسادگی عـرضه کننده ابزار مؤثرتر بر این خواسته باشد»(Bellah:htt://www 2. kokugakuin ac. jp ) . بنابراین اگر مدرنیسم و مدرنیته صرفاً متضمن ایجاد چیزهای نو ، خلاقیت و نوآوری در عرصه های مختلف زندگی و جامعه باشد در اینصورت موجب پیشرفت و توسعه جامعه یا جوامع و امری مطلوب و مقبول شرع و عقل است . همچنانکه در صورتیکه سنت و سنت گرایی موجب حفظ ارزشها و انگاره ها و باورهای مطلوب خودی شود مورد پسند شرع و عقل و با لعکس اگر موجب تحجر و واماندگی شود امری نامطلوب و خلاف شرع و عقل محسوب می شود . با وجود این ، به نظر می رسدکه میان « مدرنیسم » ، « مدرنیته » و « مدرنیزاسیون » به معنای مصطلح از یک طرف و « سنت » و « سنت گرایی » از طرف دیگر تعارض وجود دارد . حال این تعارض بر چه مبنایی استوار است ؟ نظر به مبانی ارزشی و اعتقادی مدرنیسم و منطق آن چون انسان گرایی ، عقل گرایی ، پوزیتویسم ، فردگرایی و ... که بطور اساسی انسان را محور و صدر همه چیز و بجای خدا قرار می دهد ، به نظر نمی رسد آن را بتوان هماهنگ با سنت گرایی و بطور خاص سنت گرایی دینی که بطور عمده با اتکاء بر اصول و جهانبینی ویژه خود تکیه بر حفظ موجودیت ارزشها ، هنجارها و باورهای خودی دارد و به هیچ وجه انسان را محور و بجای خدا نمی داند محسوب نمود . حال نیز در رابطه با سنت گرایی در یک منطقه یا ناحیه خاص چون استان کهگیلویه و بویراحمد که علاوه بر اینکه قاطبه مردم آن مسلمان هستند و ایرانی الاصل ، دارای خرده فرهنگ خود است ؛ آیا با نگاه ویژه به جهانبینی اسلام می توان قابل به تعارض سنت گرایی یعنی حفظ آداب و رسوم این استان با مدرنیسم و مظاهر آن بود ؟

علاوه بر این با نگاه بر حق محوری نسبت بر حفظ فرهنگ یا خرده فرهنگ خاص هر قوم یا ناحیه ، آیا از منظر جامعه شناسی و حقوق می توان در این گیرودار ارتباط متقابل میان مدرنیسم و سنت گرایی و یا منطقه گرایی و جهان گرایی دراین استان مشابه سایر نواحی ، استانها یا واحدهای جزء کشوری در جهان یا کشور ایران ، از طرفی قابل به تعارض میان این دو فرایند شد و از طرفی نیز به حاملان این خرده فرهنگ حق داد تا دراین تقابل و تعارض به حفظ فرهنگ خود بپردازند ؟

اما علاوه بر دو جهت کلی فوق ، پرداخت ویژه تعامل یا تعارض میان مدرنیسم و سنت گرایی در ارتباط با خرده فرهنگ خاص استان کهگیلویه و بویراحمد بر چه دلایلی استوار است ؟

به هر حال علاوه بر زمینه های کلی تغییر فرهنگ ها که عواملی چون نوآوری و خلاقیت ، افزایش یا کاهش سریع جمعیت ، مهاجرت های گروهی و تغییر رژیم های سیاسی زمینه ساز آن هستند ( روح الامینی ؛ 1383 : 8-7 ، کلود ریور ، 1384 : 7- 255 و جوئل شارون ؛ 1384 : 153 ) ، نگاه ویژه به مقولة تعامل یا تعارض میان سنت گرایی و مدرنیسم در چهارچوب خاص خرده فرهنگ استان کهگیلویه وبویراحمدرامی توان براساس معیارها و متغیرهای زیر مورد توجه قرارداد :

1- فقر مادی مردم و توسعه نیافتگی استان – این استان خود به دلایل مختلف چون ظلم و جور نظام خان خانی یا ارباب رعیتی ( فئودالیسم ) ، بن بست بودن ، سیاست تنبیه یا بی توجهی حاکمان و پادشاهان نسبت به مردم این استان و ... در طی قرون متمادی، در حالت انزوای اجتماعی و سیاسی و ضعف اقتصادی مفرط بسر برده که حتی با درخشش نظام جمهوری بر این مملکت ، هنوز رنگ محرومیت بر چهره این استان هویداست و از لحاظ توسعه در آخرین رده میان استان های کشور محسوب می شود.

حال با توجه به وضعیت فوق ، از گذشته های دور تا دو سه اخیر ، مردم استان بیشتر دارای بافت عشایری و روستایی و دور از دسترس سایر فرهنگ ها بوده ، ولی بعداً و در زمان حال یک مرتبه با ایجاد ، گسترش و توسعه شهر ، شهرک نشینی در استان ، مهاجرت های بی رویه مردم روستاها به شهرهای استان و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی مردم نسبت به گذشته ، مردم این دیار به یکباره با مسائل حاد اجتماعی چون تعارض فرهنگی ، تهاجم فرهنگی ، تأخیر فرهنگی و ... مواجه شده که صرفنظر از جوانب مثبت انتقال یا تماس فرهنگی و آگاهی فرهنگی ؛ متأسفانه در چالش اساسی انتخاب بین حفظ فرهنگ خودی یا رها نمودن آن گرفتار آمده اند . در اینصورت اگر فرضاً آگاهی مردم این استان بالا رفته و رواج زبان فارسی موجب تفاهم و همدلی و یک زبانی میان این مردم و سایر مردم کشور شده ولی گویش لری شدیداً تحت تأثیر محاورات رایج زبان فارسی و لغات و اصطلاحات زبان های بیگانه در ادارات ، مدارس ، دانشگاهها و ... و حتی در میان افراد کوچه و بازار شده است . یا نیز مراسم ازدواج از آن حالت های ساده و بی آْلایش سنتی به تدریج خارج و گرفتار زرق و برق های تشریفات ازدواج شهر نشینی و مدرنیستی شده است.

2- رونق و گسترش وسایل ارتباط جمعی در استان – حال از رادیو و تلویزیون که بگذریم که در عین حال بطور اساسی موجب رشد آگاهی اجتماعی و سیاسی مردم و توسعه فرهنگی استان شده ، بیشتر از این دو رسانه ، استفاده از ماهواره و اینترنت توسط نوجوانان و جوانان استان با استفاده نفوذ فرهنگ های سکولار متأثر از سیاست تهاجم فرهنگی غرب ، جهان گرایی ( جهان سازی ) و با سوء‌ استفاده از سایه شوم فقر و محرومیت مردم ، خرده فرهنگ این استان را شدیداً با بن بست فرهنگی ، تعارض و تأخیر فرهنگی مواجه نموده است.

3- مهاجر پذیری استان به دلیل رونق و توسعه محیط های آکادمیک - گفتنی است در قبل از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ، هیچ مؤسسه یا مرکزی با ارائه تحصیلات عالی در این استان نبوده که در بعد از انقلاب ، در اکثر شهرهای آن ، مؤسسات و مراکز ارائه کننده تحصیلات عالی تأسیس شده که به یکباره با جذب دانشجویان غیر بومی موجب گسترش فرهنگ های غیر بومی در بین نوجوانان و جوانان این استان شده اند.

4- مهاجرت جوانان بومی استان جهت ادامه تحصیل به سایر مراکز دانشگاهی یا جهت کار به ادارات سایراستانها با توجه به اینکه یکی از عوامل تغییر فرهنگی ضربه یا شوک فرهنگی است ( کلودریو ، همان : 250) چرا نتوان این پدیده را در مورد مهاجرت جوانان این استان به محیط های پر رونق شهری چون تهران ، اصهفان و شیراز ندانست که در عین حال جوانان این استان به یکباره از محیط بسته روستایی یا عشایری به محیط های باز فرهنگی پا می گذارند.

5- سیاست قوم زدایی و خرده فرهنگ زدایی سیاستمداران گذشته – در این بین سیاست فرهنگی رژیم پهلوی قابل توجه است که حتی با قوه قهریه از طریق کشف حجاب و سیاست تخته قاپو کردن عشایر موجب گسترش فرهنگ غیر اسلامی و فرهنگ غربی در ایران زمین و از جمله در این استان شد . حال اگر در مواردی با ماندگاری لباس های مرسوم محلی در عین رعایت حجاب و رعایت موازین شرعی در بین زنان بومی استان که نشانگر مقاومت آنان در حفظ فرهنگ اسلامی و ملی و قومی در برابر فرهنگ های وارداتی گذشته و حال مواجه می شویم ؛ ولی فرضاً کنار گذاشتن لباس های مرسوم و استفاده از کت و شلوار و ... به تقلید از فرهنگ عمومی کشور و فرهنگ غرب در بین مردان استان شایان توجه است.

6- مهاجر پذیری استان به دلیل ویژگی های توریستی و زیست محیطی خاص موجب شده تا گردشگران غیر بومی را به شدت به خود جذب و از آن طرف گردشگران نیز فرهنگ خود را به مردم این استان انتقال دهند.

7- علاوه بر این باید بدانیم که با توجه به ویژگی های مختلف اجتماعی و فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و زیست محیطی ، فرهنگ این استان مشابه سایر خرده فرهنگ ها « الگوهای رفتار منحصر را دارد ، که برای مردمی که از زمینه های فرهنگی دیگری هستند ، بیگانه می نماید » ( گیدنز ، 1381 : 62).

با این حال، آنچه در حال حاضر ، بیش از همه شاخص ها و عوامل تاثیر گذار فوق در خرده فرهنگ این استان،  جلب توجه می کند،  نقش رسانه،  به طور خاص صدا و سیماست.

از این رو به نظر می رسد علاوه بر ویژگی های عام فرهنگی ، که میان خرده فرهنگ این استان و سایر خرده فرهنگ ها و فرهنگ عام ایرانی وجود دارد ، خرده فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ویژگی های خاص فرهنگی خود است که مقتضی پردازش هر مقولة فرهنگی چون تعامل یا تعارض سنت گرایی و مدرنیسم در ارتباط با خود است.

http://yasouj.irib.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1820:%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-&catid=247:--&Itemid=81