باسمه تعالی

فعالیت های فرهنگی

استاد: جناب آقای مومنی

آشنایی با اصول و ویژگی های ارتباطات فرهنگی

تالیف : فریبا حیدری


مقدمه :

با آغاز دوران جدید دانشمندان مختلف با عناوین مستشرقین و محققین فرهنگی، به سوی کشورهای جهان به راه افتادند. هدف آنها پیدا کردن دایره المعارف جامعی از خصوصیات فرهنگی کشورهای مختلف را پیدا کنند و با استفاده از شیوه های نوین، سطح پویایی خود را ارتقا دهند.

نقش فرهنگ در بین جوامع انسانی

فرهنگ مانند خون که در رگ ها جاری است و همانطور که خون از آسیب رسانی و پراکنده شدن اعضای خود مصون نگاه می دارد و فرهنگ هم به همین شکل شرایط حیات طبیعی جامعه را فراهم ساخته و امکان فعالیت را برای تمام قسمت ها و بخش ها فراهم می سازد.

فرهنگ یک نظام ریشه و پایه در کلیه مسائل آن نظام دارد. هر چند فعالیت های یک جامعه در مولفه های سیاسی، اقتصادی ، نظامی و اجتماعی متفاوت به نظر می رسند و حفظ نظام حکومتی یک کشور بستگی به نوع فعالیت ها در حوزه های فوق دارد، ولی نحوه فعالیت در اقتصاد و یا سیاستگذاری در بخش های دیگر، متاثر از فرهنگ آن نظام اجتماعی است.

در همین خصوص هر فرهنگی که در طول تاریخ توانسته زمینه ای مناسب برای انسجام جامعه خود فراهم سازد و حرکت آن را به سوی پیشرفت و تعالی سوق دهد از پویایی مناسبی برخوردار بوده و مداومت و بقای بیشتری داشته است.

نخستین برخورد با فرهنگ های دیگر

اروپاییان در سده شانزدهم به آمریکا سفر کردند و چون سرخپوستان آمریکا را دیدند که پرهایی به سر دارند آنها را موجودات وحسی تصور کردند که بیشتر به حیوانات شبیه اند تا انسانها و برعکس زمانی که اروپاییان به چین سفر کردند فرمانروای چین با آنها با حقارت نگریست و چینی ها آنها را "بربر" آدمهایی وحشی و بی تمدن دانستند و اجازه هیچگونه همکاری را با آنها ندادند و به آنها گفتند چینی ها هیچ علاقه ای به چیزهایی که اروپاییان ممکن است عرضه کنند ندارند و همه چیز به وفور در کشور خودشان هست.

شکاف بین شرق و غرب آنجنان بزرگ بود که هر یک غریب ترین باورها را درباره دیگری داشت. تا دو قرن پیش، هیچ کس "نگرش جامعی" را که ما امروزه درباره جهان محقق می پنداریم، نداشت.

فرهنگ بومی یا منطقه ای

فرهنگ : آگاهی مشترک بین انسانهاست همه فرهنگها گرایش دارند تا پیامشان را به همه دنیا فرهنگشان را نشان دهند این به معنای تهاجم فرهنگی نیست مثل لباس پوشیدن ، هنرهای دستی ، شعر و ادبیات همه دنیا دوست داشته باشند و به آن گرایش پیدا کنند.

پیام فرهنگ ایرانی اسلامی در بسیاری از نقاط جهان بدون اینکه کار خاصی صورت گرفته باشد، جذب شده است. این نشان ای از انتشار فرهنگی است. حال این انتشار فرهنگی ، می تواند مثبت و یا منفی باشد.

"فرهنگ به عبارتی قراردادهای نانوشته در بین افراد جامعه است"

فرهنگ از قراردادهای نانوشته و مشترک بین افراد جامعه بوجود می آید و ما از طریق زور و محدودیتها نمی توانیم آن را تحمیل کنیم، مانند وقت شناسی .

ما برای اینکه بتوانیم یک کشور پیشرفته و مجزا باشیم باید کنترل کیفیت جامع را در همه موارد داشته باشیم و از آن برای کیفیت بهتر محصولات استفاده کنیم .

شش عامل مهم که ارتباط تنگاتنگی با منطقه بودن توسعه منطقه ای فرهنگ دارند عبارتند از :

1-  باورهای مذهبی و دینی
2- آموزش
3- وسایل ارتباط جمعی
4- تکنولوژی
5- مشارکت مردمی
6- برنامه ریزی منطقه ای

 

سوال:

1- تعریف فرهنگ را بنویسید .

2- نقش فرهنگ هر جامعه در بین جوامع را به اختصار توضیح دهید.

3- شش عامل مهم که ارتباط تنگاتنگی با منطقه بودن توسعه منطقه ای فرهنگ دارند را دارا می باشد نام ببرید  .