به نام خدا

جزوه از صفحه: 162 الی 166

 نام استاد: استاد گرامی جناب آقای مومنی

رشته : کارشناسی مدیریت فرهنگی 

  نام دانشجو: فاطمه صیادی

 

انواع تجمعات فرهنگی:

1-        تجمعات فرهنگی برای برنامه سازی و تولید کالا ها و خدمات فرهنگی:

در این نوع از تجمعات فرهنگی گروهی از متخصصین حوزه فرهنگ برای ساختن کالاها و خدمات فرهنگی دور هم جمع می شوند. تجمعات فرهنگی برای ساختن یک فیلم ، مجله، ایده پردازی و طراحی یک برنامه و غنی سازی آن برای اجرا در مراکز فرهنگی کشور جز این دسته محسوب می شوند. مثل تجمع فرهنگی و تشکیل گروه برای طراحی و غنی سازی برنامه همایش زنان کشورهای اسلامی

2-        تجمعات فرهنگی برای استفاده از کالاها و خدمات فرهنگی:

در این نوع از تجمعات فرهنگی، گروهی از مخاطبان دور هم جمع می شوند تا از کالاها و خدمات فرهنگی ساخته شده در دسته اول استفاده کنند.مثل مخاطبانی که به سینما میروند، در نمایشگاه یا همایشی شرکت می کنند.

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبتهای فرهنگی از لحاظ زمانی:

در این قسمت به سه زمان گذشته و حال و آینده خواهیم پرداخت که عبارتند از :

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به گذشته:

این برنامه ها برای بزرگداشت حوادث و رویدادهای تاریخی بر پا می شود و هدف از طراحی و اجرای آن ها پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی کشور است و همچنین انتقال این هویت ها به نسل آینده است .به عنوان مثال با ساختن یک فیلم سینمایی و انتخاب ماهرانه موضوع مخاطب را به تفکر در مورد دفاع مقدس دعوت می کند مانند فیلم لیلی با من است و یا فرزند خاک اشاره کرد.

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به حال:

اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و چالش های جاری ساخته میشودو هدف از طراحی و اجرای آن پرداختن به موضوعات روز و تبیین ارتباط بین موضوعات روز با مسائل و رویدادهای گذشته و آینده است که می تواند مخاطبان خوبی داشته باشد.چون معمولا اذهان عمومی به مسائل و رویدادهای جاری بسیار حساس است و به دنبال نشست های فرهنگی و انجمن های مختلف چالش برانگیز و جذاب می روند زیرا در این نوع برنامه ها مخاطبان به دنبال کشف حقایق و پیدا کردن ارتباط بین رویدادهای گذشته و رویدادهایی که در آینده اتفاق خواهد افتاد می گردند و بی شک هر جا که سخن از پاسخگویی به سوالات ذهن آنها باشد حضوری فعال خواهند داشت. مثال فرهنگسرایی در تهران برای یک موضوع مثل ازدواج برنامه ای را طراحی می کند تا در خلال این برنامه فرصتی فراهم شود و به مسئله ازدواج از دید جوانان امروزی بپردازد و دلیل کاهش تمایل جوانان برای ازدواج را بررسی کند و در این رهگذر از آنچه پیشینیان گفته اند و در آینده امکان وقوع آن است صحبت به میان می آید تا ذهن جوانان امروزی با مقوله ازدواج درگیر شود و جایگاه خود را درجامعه نسبت به این مورد شناسایی کند و بتواند تصمیم درست را بگیرد.

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به آینده:

اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و رویدادهایی که امکان دارد در آینده با آن ها مواجه شویم طراحی می شود تا از قبل برنامه ای برای برخورد درست با موضوع و چالش های پیش روی ما که دغه دغه دنیای امروز نیست اما امکان دارد دیر یا زود به سراغمان بیاید داشته باشیم. به عنوان مثال بحث ارتباطات و نزدیک شدن فرهنگ ها با یکدیگر و شکسته شدن مرزها مقوله ای است که اگر ما از قبل در قالب یک طرح فرهنگی، برنامه ای برای مواجه شدن با آن نداشته باشیم در آینده مشکلات زیادی با نسل جدید و جوانان پیدا خواهیم کرد.برای جلوگیری از چنین پیامدهایی ، سازمان ها و نهادهای فرهنگی سیاستگذار و مجری باید به دنبال راهکارهایی برای مقابله با این رویدادها از طریق برپایی برنامه های فرهنگی داشته باشند.

 

توجه به پرورش خلاقیت در ساخت برنامه های فرهنگی:

نکته بسیار مهم در ارائه برنامه فرهنگی مناسب خلاقیت است."توین بی" معتقد است ایجاد فرصت جهت پرورش خلاقیت برای هر جامعه به منزله مرگ و زندگی است. بدین سبب مدتهاست که اغلب جوامع برای شناسایی کودکان و نوجوانان خلاق و استفاده از شیوه ای آموزشی خلاق به برنامه ریزی جدی پرداخته اند. در گذشته بسیاری چنین می پنداشتند که خلاقیت یک ویژگی ذاتی است نه تنها برخی افراد از آن برخوردارند اما امروزه با توجه به نتایج اکثر تحقیقات علمی ثابت شده است که این توانایی در نوع بشر عمومیت دارد و همه در هنگام تولد درجات گوناگونی از این استعداد را دارند. درست است که افراد خلاق دارای میزان هوش بالایی بوده و از هوش بالاتر از متوسط برخوردار هستند اما برای این که فرد بسیار خلاق باشد نابغه بودن وی ضروری نیست زیرا عوامل دیگری چون مهارت یابی ، آموزش پذیری ، انعطاف پذیری ، استقلال و آزادی عمل، نترسیدن از اشتباه و شکست و ... در رشد خلاقیت افراد موثر است.فعالیت های فرهنگی و هنری نیز با ویژگی های خاص خود نظیر : اعطای آزادی عمل و استقلال به مخاطبان در انتخاب موضوع مورد علاقه ، وسعت موضوعات ، نحوه ارزیابی ، رقابت و نوع سیستم پاداش دهی و تفاوت هایی که بین این فعالیت ها با آموزش ها و فعالیت های رسمی وجود دارد تا حدودی باعث تقویت زمینه رشد خلاقیت و تفکر منسجم می شود.

 

 

سوالات از صفحه 162 الی 166             

1-        انواع تجمعات فرهنگی را نام ببرید و به اختصار توضیح دهید.

تجمعات فرهنگی برای برنامه سازی و تولید کالا ها و خدمات فرهنگی:در این نوع از تجمعات فرهنگی گروهی از متخصصین حوزه فرهنگ برای ساختن کالاها و خدمات فرهنگی دور هم جمع می شوند. تجمعات فرهنگی برای ساختن یک فیلم ، مجله، ایده پردازی و طراحی یک برنامه و غنی سازی آن برای اجرا در مراکز فرهنگی کشور جز این دسته محسوب می شوند. مثل تجمع فرهنگی و تشکیل گروه برای طراحی و غنی سازی برنامه همایش زنان کشورهای اسلامی

تجمعات فرهنگی برای استفاده از کالاها و خدمات فرهنگی:در این نوع از تجمعات فرهنگی، گروهی از مخاطبان دور هم جمع می شوند تا از کالاها و خدمات فرهنگی ساخته شده در دسته اول استفاده کنند.مثل مخاطبانی که به سینما میروند، در نمایشگاه یا همایشی شرکت می کنند.

2-       ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبتهای فرهنگی از لحاظ زمانی به چند دسته تقسیم می شوند توضیح دهید.

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به گذشته:این برنامه ها برای بزرگداشت حوادث و رویدادهای تاریخی بر پا می شود و هدف از طراحی و اجرای آن ها پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی کشور است و همچنین انتقال این هویت ها به نسل آینده است .به عنوان مثال با ساختن یک فیلم سینمایی و انتخاب ماهرانه موضوع مخاطب را به تفکر در مورد دفاع مقدس دعوت می کند .

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به حال:اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و چالش های جاری ساخته میشودو هدف از طراحی و اجرای آن پرداختن به موضوعات روز و تبیین ارتباط بین موضوعات روز با مسائل و رویدادهای گذشته و آینده است که می تواند مخاطبان خوبی داشته باشد.چون معمولا اذهان عمومی به مسائل و رویدادهای جاری بسیار حساس است و به دنبال نشست های فرهنگی و انجمن های مختلف چالش برانگیز و جذاب می روند زیرا در این نوع برنامه ها مخاطبان به دنبال کشف حقایق و پیدا کردن ارتباط بین رویدادهای گذشته و رویدادهایی که در آینده اتفاق خواهد افتاد می گردند و بی شک هر جا که سخن از پاسخگویی به سوالات ذهن آنها باشد حضوری فعال خواهند داشت.

ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به آینده:اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و رویدادهایی که امکان دارد در آینده با آن ها مواجه شویم طراحی می شود تا از قبل برنامه ای برای برخورد درست با موضوع و چالش های پیش روی ما که دغه دغه دنیای امروز نیست اما امکان دارد دیر یا زود به سراغمان بیاید داشته باشیم.

3-        نکته مهم درباره ساخت برنامه های فرهنگی مناسب چه چیزی است و نظریه توین بی را توضیح دهید.

نکته بسیار مهم در ارائه برنامه فرهنگی مناسب خلاقیت است."توین بی" معتقد است ایجاد فرصت جهت پرورش خلاقیت برای هر جامعه به منزله مرگ و زندگی است. بدین سبب مدتهاست که اغلب جوامع برای شناسایی کودکان و نوجوانان خلاق و استفاده از شیوه ای آموزشی خلاق به برنامه ریزیجدی پرداخته اند.

4-       عواملی که در رشد خلاقیت افراد موثر است را نام ببرید.

مهارت یابی ، آموزش پذیری ، انعطاف پذیری ، استقلال و آزادی عمل، نترسیدن از اشتباه و شکست و ...

 

5-       ویژگی های خاص فعالیتهای فرهنگی و هنری که باعث تقویت زمینه رشد خلاقیت و تفکر می شود را نام ببرید.

اعطای آزادی عمل و استقلال به مخاطبان در انتخاب موضوع مورد علاقه ، وسعت موضوعات ، نحوه ارزیابی ، رقابت و نوع سیستم پاداش دهی و تفاوت هایی که بین این فعالیت ها با آموزش ها و فعالیت های رسمی وجود دارد تا حدودی باعث تقویت زمینه رشد خلاقیت و تفکر منسجم می شود.