بنام خدا

دلایل تحریف ناپذیری قرآن


1ـ ضمانت خداوند بر صیانت از قرآن

«انا نحن نزلناالذکر و انه له لحافظون» (سوره حجر /9)

«انه لقرآن کریم فی کتاب مکنون، لایمسه الا‌المطهرون» (سوره واقعه آیات 77و 78 و 79)

می‌فرماید: مصون از هر دگرگونی و تبدیل و تغییرات است. چون در کتاب مکنون است و کتاب مکنون همان لوح محفوظ است که خود خداوند می‌فرماید: «بل هو قرآن مجید فی لوح محفوظ» (بروج/ 21 و 22)


2ـ باقی بودن قرآن بر همان اوصافی که در زمان نزول وصف گردیده:

(اوصافی مانند: اعجاز به انحاء مختلف، هدایت مداری، عدم اختلاف در قرآن، نوریت، ذکریت، هیمنه و قهاریت بر سایر کتب آسمانی)

هدایت مداری: موعظه، رحمت، بشارت، بیان، بصائر، کتاب مبین


3ـ گواهی تاریخ:

که قرآن از روز نخست تاکنون مورد عنایت، توجه و حفظ و حراست پیامبر اسلام و مسلمانان بوده‌است که گفته شده معنی آیات و سوره‌های نازله را در صندوقچه ها و در منزل خود نگهداری می‌کردند.


4ـ تأکید پیامبر مبنی بر مرجعیت قرآن به هنگام بروز فتنه‌ها و مشکلات:

«وقتی که فتنه‌ها همچون شب تاریک به شما هجوم آورد و تشخیص راه و مسیر حقیقی برای شما مشکل و سخت شد، علیکم بالقرآن»

کتابی می‌تواند فتنه‌ها و مشکلات را خاموش کند که خود دچار بزرگترین فتنه یعنی «تحریف» نشده باشد.


5ـ عدم اتیان باطل در قرآن

خداوند متعال درخصوص عدم ورود باطل از هیچ جایی می‌فرماید: «انه لکتاب عزیز لایأتیه الباطل من بین یدیه ولامن خلفه من بین یدیه» (فصلت/42) یعنی از جلو آن و من خلفه یعنی از پشت سر آن، این تفاسیر کنایه از این است که از هیچ راه باطل به قرآن راه ندارد، مصداق بارز باطل نیز تحریف‌ای است که چیزی را غیر از خودش جلوه می‌دهد و این آیه به صراحت ورود باطل را به قرآن الی‌الابد نفی می‌کند.

 

6 ـ عرضه روایات و احادیث به قرآن در لسان معصومین (ع)

در احادیث مختلفی فرمودند: ماوافق کتاب ا... فخذوه و ماخالفه فدعوه / در جایی دیگر فرموده‌اند: فازبوها علی‌الجدار؛ آنرا بر دیوار بزنید (یعنی آن را کنار بگذارید.)

 

7ـ  حدیث ثقلین

 

8ـ تأکید امامان شیعه بر قرائت همین قرآن کنونی که در دست مردم است.

علی (ع) فرمودند: «اقرء و اکما قَرَأ الناس»


9ـ ضرورت تواتر قرآن:

شرط پذیرش قرآن از زمان نزول تاکنون نقل متواتر قرآن، یعنی نقل دست به دست، سینه به سینه و نقل همگانی بوده‌است. لذا در هیچ زمانی کسی آیه یا سوره‌ای ارائه نداده که اتفاق نظر اجماع و عموم مسلمانان را به دنبال نداشته باشد. موارد نادری در طول تاریخ رخ داده که از آنها پذیرفته نشده است. مثلاً گفته‌اند که ابن مسعود معوذتین را جزء قرآن نمی‌دانست و می‌گفت دعا برای رفع شر است لکن سوره خلع و حفد را خود ارائه نمود که مورد پذیرش واقع نشد چون شاهدی جز خودش نداشت.

10ـ نگارش قرآن توسط کاتبان وحی به محض نزول قرآن

 

11ـ حفظ قرآن توسط حفاظقرآن به محض نزول (حفظ 10 آیه 10 آیه با تفسیر و مفاهیم آن )

 

12ـ‌ اخبار و روایات جمع قرآن در عهد رسول ا... (ص)

کاتبان وحی متعدد بودند و قرآن را در قالب سوره‌هایی می‌نوشتند و صحف هر سوره که تکمیل می‌شد آن را داخل صندوقی قرار می دادند و در پایان عمر پیامبر اسلام (ص) از علی (ع) جمع و تدوین آن را خواست.

 

13ـ اخبار و روایات جمع قرآن توسط علی (ع)

 

14ـ اخبار و روایات جمع قرآن در عهد ابوبکر:

1ـ پذیرش قرآن براساس شهادت دو شاهد (خطی – حفظی)

2ـ‌پذیرش دو آیه آخر سوره‌ی برائت از خزیمه بن ثابت انصاری بدون شاهد.

3ـ عدم پذیرش آیه رجم از عمر بدلیل نداشتن شاهد توسط زیدبن ثابت (جنگ یمامه)

 

15ـ اخبار و روایات جمع قرآن در عهد عثمان از روی مصحف حفصه (زید، عبدا...بن زبیر، سعید بن عاص، عبدالرحمن بن حارث بن هشام) جنگ آذربایجان ـ اختلاف قرآئت و خدیفه بن یمان در 5 نسخه و تأکید عثمان بر نگارش به لهجه قریش در صورت اختلاف با زید

ویژگی مصحف عثمانی:

1ـ ترتیب کنونی بود.

2ـ فاقد نقطه و علامت بودند که منشاء اختلاف قرائات در اعصار بعدی گردیده: به درخواست زیاد بن ابیه- ابوالاسود دوئلی اعراب گذاری نمود. (توبه/آیه 3) به کسر لام در مرحله بعدی نصربن عاصم نقطه گذاری کرد.

3ـ وجود اغلاط املائی.

4- نداشتن الف در وسط کلمات قرآنی

 

16ـ قرائت یک سوره کامل در رکعت اول و دوم فرائض / گمان تحریف، اعتماد کامل‌بودن را از سُوَر قرآن مخدوش می‌کند.

17ـ وجود اغلاط املائی در قرآن بعد از توحید مصاحف در عهد عثمان و ارائه آن به علی (ع) و تأکید بر عدم دستبرد به قرآن از آن روز به بعد «ان القرآن لایهاج الیوم و لایحول».