خلاصه و نمونه سوالات از صفحه 166 تا 171

نگارجلالی


ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به آینده:

اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و رویدادهایی که امکان دارد در آینده با آن ها مواجه شویم طراحی می شود تا از قبل برنامه ای برای برخورد درست با موضوع و چالش های پیش روی ما که دغدغه دنیای امروز نیست و امکان دارد دیر یا زود به سراغمان بیاید داشته باشیم.به عنوان مثال بحث ارتباطات و نزدیک شدن فرهنگ ها با یکدیگر و شکسته شدن مرزها،موضوعی است که اگر ما از قبل در قالب یک طرح فرهنگی برنامه ای برای مواجه شدن با آن نداشته باشیم در آینده مشکلات زیادی با نسل جدید و جوانان پیدا خواهیم کرد.

توجه به پرورش خلاقیت در ساخت برنامه های فرهنگی:

نکته بسیار مهم در ارائه برنامه های فرهنگی مناسب خلاقیت است.درگذشته چنین می پنداشتند که خلاقیت یک ویژگی ذاتی می باشد که تنها برخی افراد از آن برخوردارند اما امروزه ثابت شده که این توانایی در نوع بشر عمومیت دارد.برای اینکه فرد بسیار خلاق باشد عواملی چون:مهارت یابی،آموزش پذیری،انعطاف پذیری،استقلال و آزادی عمل،نترسیدن از اشتباه و شکست و... در رشد و خلاقیت افراد موثر می باشند.فعالیت های فرهنگی و هنری نیز با ویژگی های خاص خود مانند:اعطای آزادی عمل و استقلال به مخاطبان در انتخاب موضوع مورد علاقه،وسعت موضوعات،نحوه ارزیابی،رقابت و نوع سیستم پاداش دهی و تفاوت هایی که بین این فعالیت ها و آموزش های رسمی وجود دارد،تا حدودی باعث تقویت زمینه رشد خلاقیت می شوند.

اجزای اصلی تدوین طرح های فرهنگی:

1-ضرورت اجرای طرح .  2-اهداف اجرای برنامه.   3-سیاست ها و اصول حاکم بر اجرای طرح.   4-تعیین برنامه ها و فعالیت ها.   5-مرحله بندی اجرای طرح.   6-زمانبندی طرح.   7-شیوه اجرای برنامه.   8-امکانات مورد نیاز.   9-منابع انسانی.   10-هزینه ها.   11-درآمدهای حاصل از اجرای طرح.   12-ذکر نام و مشخصات تهیه کنندگان و مجریان برنامه.

تولید نشریه:

نشریه به عنوان یک کالای فرهنگی محسوب میشود و مراحل تهیه آن به عنوان یک فعالیت فرهنگی عمودی مورد تجزیه و تحلیل قرار دارد.زیرا در این قسمت افرادی با تشکیل کارگروهی اقدام به تولید کالای فرهنگی میکنند.

مراحل و اقدامات پیش از راه اندازی نشریه:

1- دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه.   2-تشکیل کمیته برنامه ریزی.   3-پیش طرح اهداف و سیاست ها.   4-تعیین اهداف و سیاستها.   5-سیاست ها و خط مشی ها.   6-انتخاب سردبیر.   7-تقسیم کار.   8-بودجه بندی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز.

سوالات:

1-ساخت برنامه برای رویدادها و مناسبت های فرهنگی معطوف به آینده را توضیح دهید؟اینگونه برنامه ها برای مناسبت ها و رویدادهایی که امکان دارد در آینده با آن ها مواجه شویم طراحی می شود تا از قبل برنامه ای برای برخورد درست با موضوع و چالش های پیش روی ما که دغدغه دنیای امروز نیست و امکان دارد دیر یا زود به سراغمان بیاید داشته باشیم

2-عوامل موثر در رشد خلاقیت افراد را نام ببرید؟ مهارت یابی،آموزش پذیری،انعطاف پذیری،استقلال و آزادی عمل،نترسیدن از اشتباه و شکست.

3-فعالیت های فرهنگی و هنری چگونه باعث رشد خلاقیت و تفکر افراد میشوند؟اعطای آزادی عمل و استقلال به مخاطبان در انتخاب موضوع مورد علاقه،وسعت موضوعات،نحوه ارزیابی،رقابت و نوع سیستم پاداش دهی و تفاوت هایی که بین این فعالیت ها و آموزش های رسمی وجود دارد،تا حدودی باعث تقویت زمینه رشد خلاقیت می شوند.

4-اجزای اصلی تدوین طرح های فرهنگی را نام ببرید؟1-ضرورت اجرای طرح .  2-اهداف اجرای برنامه.   3-سیاست ها و اصول حاکم بر اجرای طرح.   4-تعیین برنامه ها و فعالیت ها.   5-مرحله بندی اجرای طرح.   6-زمانبندی طرح.   7-شیوه اجرای برنامه.   8-امکانات مورد نیاز.   9-منابع انسانی.   10-هزینه ها.   11-درآمدهای حاصل از اجرای طرح.   12-ذکر نام و مشخصات تهیه کنندگان و مجریان برنامه.

5-مراحل و اقدامات پیش از راه اندازی نشریه را نام ببرید؟1- دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه.   2-تشکیل کمیته برنامه ریزی.   3-پیش طرح اهداف و سیاست ها.   4-تعیین اهداف و سیاستها.   5-سیاست ها و خط مشی ها.   6-انتخاب سردبیر.   7-تقسیم کار.   8-بودجه بندی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز.