سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
منوی اصلی
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
-->
پیوندهای روزانه
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 189859
تعداد کل یاد داشت ها : 161
آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 2:13 ع

 

رابطه تکنولوژی با سیاست و فرهنگ(قسمت اول)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

 مقدمه :

علم در دوران معاصر پیوند جدانشدنی با ساختار سیاسی دارد. دانشمندان عرصه علم و تکنولوژی با حضور در حوزه های سیاسی ، علم را وارد عرصه سیاسی نموده اند و سیاستمداران هم با حمایت از دانشمندان و دخیل نمودن آنان در سیاست روابط دوسویه ای را پدید آورده اند. مهمترین عامل موثر در پیشرفت علم هر کشور، اهمیتی است که مسئولان آن کشور برای علم قائل می باشند. اهمیت علم در کشورهای پیشرفته از آن نظر است که علم بعنوان یک وسیله حل مسئله دیده می شود .

ادامه مطلب...




      

رابطه فرهنگ و تکنولوژی

پریسا احدی

دانلود PDF

 

فرهنگ:

به معنای رفتار خاص نوع بشر است و دربرگیرنده اشیاء مادی است که جزء لاینفک رفتار و فرهنگ محسوب می گردند. بویژه اینکه فرهنگ شامل آداب، رسوم، زبان، عقاید، باورها، سنتهها، تکنیکهای ابزاری، کارهای هنری می باشد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که فرهنگ از ریشه های معنا شناختی برخوردار است که اینئ تعریف دربرگیرنده دو کلمه فرهنگ و تمدن است که فرهنگ از ریشه culture  که دلالت به خاک soil دارد و همچنین از کلمه تمدن civis گرفته شده است. بر اساس نقطه نظرات ریموند ویلیامز انگلیسی در کتاب فرهنگ و جامعه اشاره به این بحث دارد که فرهنگ مفهوم عامی است که مشتمل است بر حالتی عمومی یا عادتی ذهنی که ارتباط نزدیکی با ایده و کمال دارد و به رشد فکری جامعه به عنوان یک کل و همچنین پیکره کلی هنرها و تمامی روشهای فکری، مادی و معنوی را دربر می گیرد اشاره می نماید.

ادامه مطلب...




      

 

نظر دانشمندان درباره تکنولوژی

پریسا جعفری

دانلود PDF


دیدگاه ماتریالیستی:

این دیدگاه معتقد است تکنولوژی همواره مبنای آنچه در غرب علم نامیده می شود بوده است و در دوره اخیر به عنوان منشاء ظهور و بروز علم نموده است. این دیدگاه در نظریات مارتین هایدگر و لین وایت نمود یافته به اعتقاد آنها ماهیت تکنولوژی نحوه معینی از تجربه کردن، سامان بخشیدن و کاربرد روشهایی است که بشر در جهان طبیعی به کار می برد. این دیدگاه اشاره دارد که تکنولوژی از نظر وجودی مقدم بر علم است اما از نظر تاریخی موخر بر آن.

فرهنگ از نظر ویلیامز انگلیسی:

ادامه مطلب...




      

تکنولوژی از نظر فلسفی و علمی (قسمت دوم)

فریبا حیدری

دانلود PDF

 


  ? فلسفه تکنولوژی در ایران 

واقع امر این است که ما هیچ گاه از علم و تکنولوژی جدید به معنای اصیل و حقیقی کلمه برخوردار نبوده ایم، تا از فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی برخوردار باشیم. وقتی از «فلسفه علم یا فلسفه تکنولوژی در ایران» سخن می گوییم، دو معنا را می توان متصور شد؛ الف- رشته های تحصیلی به نام های فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی در ایران، ب- فهم و تلقی متفکران ایرانی از علم و تکنولوژی جدید. وقتی از «فلسفه علم یا فلسفه تکنولوژی در ایران» سخن می گوییم، اگر مرادمان بررسی وضعیت رشته های تحصیلی به نام فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی در ایران باشد، باید بگویم که نخستین بار توسط دکتر سروش در سال های آغازین دهه 60، آن زمان که ایشان عضو ستاد انقلاب فرهنگی بودند، شش واحد درسی تحت عنوان فلسفه علم در دروس رشته فلسفه، در مقطع کارشناسی گنجانده شد.

ادامه مطلب...




      

تکنولوژی از نظر فلسفی و علمی (قسمت اول)

فریبا حیدری

دانلود PDF

 


فلسفه تکنولوژی به تعبیری بسیار ساده و اجمالی، عبارت است از تامل و تفکر فلسفی در باب چیستی و حقیقت تکنولوژی. به بیان دیگر، فلسفه تکنولوژی خواهان اندیشیدن و پاسخگویی به این پرسش است که تکنولوژی چیست و چه سرشتی دارد. در نگاه نخست و بسیار ساده اندیشانه به نظر می رسد تکنولوژی امری صرفاً علمی، فنی و تکنیکی است. امری که مستقیماً تنها به حوزه فعالیت مهندسان و صنعتگران و نیز به نحو غیرمستقیم به سرمایه داران و قدرت های سیاسی، به منزله سرمایه گذاران، مدیران و هدایت کنندگان فعالیت های صنعتی و تکنولوژیک مربوط می شود اما آن دسته از متفکرانی که از فلسفه تکنولوژی سخن می گویند در واقع به درستی خواهان بیان این حقیقت هستند که تکنولوژی موضوع تامل و تفکر فلسفی نیز هست و تکنولوژی دارای ابعاد و اوصافی است که به هیچ وجه نمی تواند محل امعان نظر عالمان علوم تجربی، مهندسان، صنعتگران، سرمایه داران، سیاستمداران، مدیران دولتی و صنعتی و اصحاب قدرت سیاسی قرار گیرد. به هر تقدیر، در قصه ظهور و گسترش تکنولوژی مدرن چند نکته اساسی وجود دارد که سبب ظهور فلسفه تکنولوژی شد؛ 

  ادامه مطلب...




      

تهیه کنندگان: زهرا حریرچیان – مریم جوادی – پریسا احدی

دانشگاه علمی کاربردی – فرهنگ و هنر واحد 11

کارشناسی ناپیوسته مدیریت امور فرهنگی

"تکنولوژی و فرهنگ"

دانلود PDF


تکنولوژی

تکنولوژى از ریشه یونانى به معناى مهارت و گفتگو گرفته شده است. و کنولوژى عبارت است از دانش و مهارت‌هاى لازم براى تولید کالا و خدمات که حاصل قدرت فکرى و شناخت انسان و ترکیب قوانین موجود در طبیعت مى‌باشد.

هنر

هنر یک واژه کهن اوستایی است و در زبان فارسی از پیشوند «هو» بمعنی خوب و واژه «نر» به معنی مردانگی و توانایی پیوند یافته و «هونر» به معنی «خوب توانی» بکار رفته است. بیش از هزار سال است که پیشینه واژه هنر به این معنی در زبان و شعر فارسی دیده می شود فردوسی گفته:

چو پرسند پرسندگان ازهنر

                        نباید که پاسخ دهی از گهر

هنر نزد ایرانیانست و بس

                        ندارند شیر ژیان را بکس

اگر به تاریخ هنر از بدو شکل گیری آن در عصر حجر، یعنی فاصله زمانی میان سالهای3000 تا 5000 قبل از میلاد تاکنون، نظر افکنیم درخواهیم یافت هنر، هیچگاه به یک شکل باقی نمانده؛ بلکه همراه با گذر زمان و پیدایش تمدن های مختلف، مکاتب و گرایش های متعددی در این عرصه به وجود آمده است، که تحول و دگرگونی اسلوب ها و ابزار را نیز به همراه داشته است. پس بی شک، هنر نزد هر یک از تمدن های کهن نظیر مصری، چینی و تمدن های موجود در بین النهرین و روم و بیزانس دارای شکل خاصی بود به گونه ای که آن را از دیگر تمدن ها متمایز می ساخت.

ادامه مطلب...




      
<      1   2   3