سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
منوی اصلی
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
-->
پیوندهای روزانه
امکانات دیگر
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 189856
تعداد کل یاد داشت ها : 161
آخرین بازدید : 103/2/28    ساعت : 1:9 ع

موضوع تحقیق :نظریه ها، کاربردهای تکنولوژی های اطلاعات (قسمت دوم)

نام استاد : جناب آقای دکتر مومنی

گردآورندگان : عاطفه حسین پور- اسلام بشارت

نام درس : تکنولوژی فرهنگی

دانلود PDF


چالش های فرهنگی از طریق تکنولوژی های پیشرفته

چالش های فرهنگی

   تکنولوژی اطلاعات در سطح بی المللی با انتقال ( از طریق مهارت فنی و انتقال تکنولوژی  ) به کشورهای در حال توسعه موجب توسعه بازار در این کشورها می شود . تکنولوژی های اطلاعات با تمامی یا اجزای گوناگون خود می تواند وابستگی یا تقویت بازارها را به دنبال داشته باشد .

در چارچوب این الگو ، می توان چگونگی تأثیر سیاستها بر توسعه تکنولوژیک و همچنین سیاست خارجی ، تقویت قدرت و سلطه اقتصادی و بالا بردن قدرت دفاعی را مشاهده نمود . نتیجه به دست آمده از توسعه تکنولوژیک ، حفظ قدرت از طریق تقویت مداوم حمایت اجتماعی است .

ادامه مطلب...




      

موضوع تحقیق :نظریه ها، کاربردهای تکنولوژی های اطلاعات (قسمت اول)

نام استاد : جناب آقای دکتر مومنی

گردآورندگان : عاطفه حسین پور- اسلام بشارت

نام درس : تکنولوژی فرهنگی

دانلود PDF


تکنولوژی چیست ؟

تعریف جامع تکنولوژی عبارت است از مجموعه ای متشکل از اطلاعات، ابزارها و تکنیک هایی که از علم و تجربه عملی نشأت گرفته اند و در توسعه، طراحی، تولید و به کارگیری محصولات، فرایندها، سیستم ها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرند "

تکنولوژی اطلاعات و دگرگونی :

ادامه مطلب...




      

موضوع : رابطه علم وتکنولوژی

نام استاد : دکتر مومنی

نام گردآورنده : فاطمه چشمه

دانشجوی کارشناسی مدیریت امور فرهنگی

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد11

دانلود PDF

 

 به نام خدا

در اغلب فرهنگها واژه تکنولوژی را به شناخت فنون و مهارت های فنی و یا فن شناسی معنی می کنند که در واقع معنای لغوی خود کلمه می باشد . تکنولوژی مجموعه ای از روشها و تجربیات و علوم علمی است که مردم برای تسلط بر محیط و حل مشکلات مربوط به رابطه آنها با محیط کار می برند .

علم مجموعه ای از حقایق و واقعیات اصولی و نیز مبانی و قواعد تعمیم یافته ی مربوط به بیولوژی و فیزیولوژی یک پدیده را مورد تفحص قرار می دهد و نتیجتاً چراها را پاسخ می گوید .

ادامه مطلب...




      

تکنولوژی چیست؟

بتول مومن بیک

دانلود PDF

 

ریشه کلمه تکنولوژی  

 

تکنولوژى از ریشه? یونانى به معنای فن آوری گرفته شده است .

تکنولوژی در لغت نامه در فرانسه : به کارگیری از ابزارها و دستگاه ها و ماده ها که سبب گرگشای دشواری انسان است .

تکنولوژی در لغت نامه درایران : (در فرهنگ فارسی معین)

 مطالعه فنون و ابزار و ماشین آلات و مواد اولیه (1

فناوری (2

 

تعریف تکنولوژی

ادامه مطلب...




      

 

نگاهی به صنایع فرهنگی ایران و انواع آن و نقش تکنولوژی (قسمت دوم)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

اثرات منفی گردشگری 

            آثار منفی گردشگری را می‌توان به چهار دسته؛ فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و روحی – روانی تقسیم نمود. 

            آثار منفی (اقتصادی)نتیجه نامطلوب اقتصادی پدیده‌ای است که آن را کسر مسافرت (travel deficit ) می‌نامند و این مربوط به زمانی است که کل درآمدهای ارزی یک کشور از محل جهانگردان کمتر از مبلغی می‌شود که شهروندان آن کشور در خارج مصرف می‌کنند. (چاک وای، 1385: 47).

آثار منفی (روحی، روانی)گردشگری به دلیل ایجاد شلوغی،ترافیک،آلودگی ناشی ازرفت وآمدخودروها وبه وجودآوردن احتمال تغییرات فرهنگی وتاثیر بر بافت سنتی برخی مناطق اثرات روحی وروانی برمردم منطقه می گذارد.   

ادامه مطلب...




      

 

نگاهی به صنایع فرهنگی ایران و انواع آن و نقش تکنولوژی (قسمت اول)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

مقدمه

            صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند. بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می‌آورند. گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و سایر فعالیتهای مربوطه، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات خواهد شد.بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2006 تعداد 835 میلیون جهانگرد جابجا شده‌اند که این جهانگران حدود 800 میلیارد دلار هزینه این در حالی است که سهم ایران از صنعت گردشگری جهانی در سال 2006 کمتر از یک دهم درصد بوده است و علیرغم اینکه ایران، طبق نظر یونسکو یکی از ده کشور دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد ولی آمار موجود گویای ضعف صنعت گردشگری کشور می‌باشد و نارساییهای موجود باعث عدم توفیق در جذب جهانگردان به میزان توانمندیهای کشور شده است.

ادامه مطلب...




      

 

رابطه تکنولوژی با سیاست و فرهنگ (قسمت پنجم)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات: 

توسعه و به کارگیری تکنولوژیهای ارتباطات و اطلاعات در کشورهای توسعه یافته با توجه به تدوین استانداری های مربوطه تا حدی توانسته است بر اساس اهداف پیش بینی شده برای توسعه تکنولوژی های پیشرفته قابل دسترسی است. اما در کشورهای در حال توسعه با مشکلات و موانعی همراه بود که می توان پیامدهای آنها را در دو مقوله تحت عنوان انقلاب در سخت افزار و دیگری در خلاقیت نرم افزاری تعریف کرد و این کشورها (در حال توسعه) نتوانسته اند زیر ساخت های لازم را جهت توسعه با تجهیز و بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته و جدید در کشور خود آماده و مهیا نمایند که آن هم به علت عدم دسترسی به دانش و آگاهی لازم در خصوص تکنولوژی های جدید و پیشرفته و همچنین هزینه های هنگفت آنها و چگونگی کاربرد و استفاده از این تکنولوژی ها می باشد.

ادامه مطلب...




      

 

رابطه تکنولوژی با سیاست و فرهنگ (قسمت چهارم)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

علم و تکنولوژی: 

تعریف علم: 

محتوایی، فرآیندی

دیدگاههای علم:

1) دیدگاه ایستا static view : نظامدار، تبیین پدیده ها

2) دیدگاه پویا dynamic view : اکتشافی، خودپژوهی

تقدم و رابطه علم و تکنولوژی :

1) ایده آلیستی: نیوتن، کپلر، گالیله (این نظریه اعتقاد دارد که ابتدا علم بوده بعد این علم باعث پیشرفت تکنولوژی شده است.)

2) ماتریالیستی: مارتین هایدگر، لین وایت (امروزه بر اساس پژوهش های جدید مشخص شده که تکنولوژی در ابتدا باعث پروبال داده به علم شده است.)

تعریف علم:

ادامه مطلب...




      

 

رابطه تکنولوژی با سیاست و فرهنگ (قسمت سوم)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

 دانلود PDF

 

 تعریف تکنولوژی: 

تکنولوژی بر اساس آنچه که از مفهوم این واژه می توان بیان نمود عبارت است از اینکه: تکنولوژی چیزی نیست که به صورت ناگهانی بوجود آید بلکه جزیی از فعالیت های انسان است که در خصوص به کاربردن شاخه های مختلف علم برای حل مشکلات و معضلات عملی و به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و یا سایر عوامل حاکم بر زندگی ممکن است این مشکلات از یک ناحیه به ناحیه دیگر تغییر کند بنابراین تکنولوژی مجموعه ای از روشها و تجربیات و علوم عملی است که مردم برای تسلط بر محیط و حل مشکلات مربوط به رابطه آنها با محیط به کار می برند. تکنولوژی یکی از خصیصه های فرهنگی زیربنایی انسان است که برای موثر بودن می بایست با انسان هماهنگی کامل داشته باشد. دانشمندان در خصوص تکنولوژی به این نتیجه رسیدند که مفهوم تکنولوژی به لحاظ نوع کاربرد و دیدگاه متولیان حوزه های مختلف فرهنگی می تواند دارای استفاده های گوناگونی باشد. به عنوان مثال: یک مهندس به تکنولوژی از دیدگاه ماشین و ابزار نگاه می کند. یا برای یک اقتصاددان تکنولوژی به معنی کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. برای یک مردم شناس مفهوم فرهنگی دارد که بر این اساس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد: در نظر همه آنها هدف از تکنولوژی دگرگون ساختن محیطی است که در آن زندگی می کنند و تکنولوژی یک نگاه و نگرشی است که به نقش تعیین کننده در خصوص پدیده ها در مقیاس های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 

ادامه مطلب...




      

 

رابطه تکنولوژی با سیاست و فرهنگ (قسمت دوم)

استاد : دکتر مومنی

محققین : مریم ارغیانی و اشرف حیدری نظام آبادی

سال تحصیلی : 1392-1391 

دانلود PDF

 

عصر دانش  

عصر ما عصر دانش خوانده شده است یعنی در زمان ما ارزش هر چیز در تقابل با دانش معلوم می گردد اما آنچه به دانش ترجمه شده، چیزی جز واژه ساینس (Science  ) نیست یعنی مجموعه ای از روش ها و ابزار برای بررسی آنچه قابل درک و دریافت حسی است. (1) این همان چیزی است که امروزه علم نامیده می شود، تکنولوژی صورت فعلیت یافته این علم است و علم جدید خود فرزند خوانده دانش و فرهنگ یونان باستان است از همین روست که در کتابهای تاریخی از آن زمان به عنوان عصر طلایی دانش یاد می شود. (2) پس نگاهی اجمالی به یونان باستان به درک ما از اوضاع کنونی کمک خواهد کرد. در یونان قدیم، انسان ها نیز اربابان آزاد یونانی با دو گروه دیگر برای اداره جهان رقابت می کردند گروه اول کلیه اقوام غیر یونانی بودند که یونانی ها آنان را (بربر) می خواندند. (3) و گروه دوم خدایان و الهه های گوناگون بودند. این رقابت بین یونانیان و خدایان در اکثر افسانه های باقی مانده از آن زمان به چشم می خورد بنابراین جای تعجب نمی باشد که علوم عقلی و طبیعی به عنوان ابزاری برای به قدرت رساندن آنها در مقابل خدایان و بربرها رواج یافتند. در طول زمان شعله های علم و فلسفه یونان رو به خاموشی نهاد و آتش زیر خاکستر گشت تا آن که عصر (رنسانس) (4) در اروپا فرا رسید. همه ما ستایش های بسیاری در مورد رنسانس شنیده ایم و حکایت های فراوانی هم در مورد شکنجه های قرون وسطی خوانده ایم چنان که قرون وسطی جز سیاهی و تباهی و رنسانس جز نور و سعادت در ذهن ما القاء نمی کنند اما واقعا در قرون وسطی چه اتفاقی رخ داد که منجر به رنسانس و بازگشت به ادبیات دوره باستان شد؟

ادامه مطلب...




      
<      1   2   3      >